Hur lösenords skyddar man en SQL Databas? Login failed for user 'användarnamn'. Reason: Not associated with a trusted SQL Server connection. Först måste du aktivera Mixed Mode authentication på din SQL Server (högerklicka servern i Enterprise Manager, välj Properties, Security och se till att SQL Server & Windows authentication är valt). Sedan skapar du ett login med det användarnamn och lösenord du anger i din connectionstring, och ger detta login rättigheter till din databas (under database access när du skapar ditt login). Sen ska det nog fungera. Skriv gärna hela din connectionstring här så att vi kan se om något annat är fel. Tack för hjälpen, nu har jag fått lite mer koll på hur SQL Server 2000 funkar, skapa användare och ge dessa rättigheter osv så nu funkar det utmärkt. Jo, men om du loggar in som windows-användare anger du ju inte anv.namn och lösenord i connectionsträngen, det är ju den inloggade användaren som försöker logga in då.Lösenords skyddad SQL databas?
Så att man slipper använda sig av trusted connection i sin connection string i ASP/ASP.NET, och istället skriver
"server=localhost; uid=user; pwd=passwd; database=db"
Jag antar att det har ngt med konton i windows att göra.Sv: Lösenords skyddad SQL databas?
Hur associerar jag användaren med en "trusted SQL Server connection"?Sv: Lösenords skyddad SQL databas?
Sv: Lösenords skyddad SQL databas?
jag behövde inte skapa en Windows användare det räckte gott och väl med att skapa en SQL användare direkt i SQL2k.
Men visst är det så att när man har bockat för "SQL Server and Windows" under Authentication i Security inställningarna så får man välja om man vill att login ska ske via ett windows användar konto eller en SQL användare?Sv: Lösenords skyddad SQL databas?