Hej, Svar: Det är fel någonstans. Så rätt så, det är fel nånstans... * Är servern igång? Testa att anslut genom enterprise maneger. Ansluter den över huvud taget? Testa det genom att skriva ut en Är det inte som Andreas säger en evighetsloop nånstans? Om du får ett felmeddelande om ett skript som timat ut så är det ju inte sql server utan asp som felet ligger i. Ok, så här ser koden ut: Det där var iofs inte ett skriptfel, men då löser vi det lätt. Ah, nu funkar det.Nybörjare på SQL server
Har fått igång SQL server lokalt på datorn.
Men jag får inte mina aspsidor att prata med databasen.
Har provat alla möjliga connectsträngar men jag tror att det problemet sitter nån annanstans.
w2k pro och IIS.
Tacksam för hjälp om någon har förbarmande.Sv: Nybörjare på SQL server
Tänk efter lite. Utan information om hur du försöker öppna sidorna och vilket felmedelande kan man ju sitta här och gissa.
Men om jag får gissa så är det att du inge anget läs och skrivrättigheter till databasen för IUSER_xxxxxx. Jag tror det är det vanligaste felet.Sv: Nybörjare på SQL server
Ursäkta den bristfälliga informationen från min sida.
Jag får felmeddelande att den maximala tiden att köra ett skript har överskridits.
Min connectsträng ser ut som följande:
<code>
con.Open "Driver={SQL Server};" & _
"Server=ADMINIST-QB4SRZ;" & _
"Database=Northwind;" & _
"Uid=sa;" & _
"Pwd=;"
</code>
Nånting med datakällor, IIS..?
Letar mer information..Sv: Nybörjare på SQL server
* Har du provat anslutningen? Det kan ju vara ett stavfel i den. Vilket gör att den inte kan hitta servern.
* Ligger det en evighetsloop i koden? Du kanske har glömt rs.MoveNext någonstans.
* Tar en av frågern för lång tid? Öka tiden scriptet har att executera eller begränsa urvalet.Sv: Nybörjare på SQL server
teststräng när anslutningen skett, gör så efter varje steg mot db:n så vet
du exakt var felet ligger...
/EmmaSv: Nybörjare på SQL server
Sv: Nybörjare på SQL server
<code>
<%
cnstring = "Driver={SQL Server};" & _
"Server=ADMINIST-QB4SRZ;" & _
"Database=Northwind;" & _
"Uid=sa;" & _
"Pwd=;"
Set RS=Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
SQL = "Select * FROM Employees"
RS.Open SQL, cnstring, 1, 2
Response.write(cnstring)
Response.write(SQL)
%>
</code>
Får felmeddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E4D)
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Login failed for user 'sa'. Reason: Not associated with a trusted SQL Server connection.
/www/index_sqltest.asp, line 17Sv: Nybörjare på SQL server
Ändra din connectionsträng till följande:
cnstring = "Provider=SQLOLEDB;Data Source=ADMINIST-QB4SRZ;Initial Catalog=Northwind;User Id=sa;Password="
Fungerar inte det så har du ställt in SQL Server på att bara tillåta inloggning med Windows Mode, inte Mixed Mode. Det är iofs inget fel, bättre säkerhet, men om du vill kunna logga in med ex. sa så får du ändra till Mixed Mode.
Sen så skulle jag även rekommendera att du innan du gör något annat sätter ett lösenord på sa-usewrn i SQL Server:
EXEC sp_password NULL, 'NÅTKOMPLICERATLÖSENORD', 'sa'Sv: Nybörjare på SQL server
Rotade runt lite enligt Christoffers anvisningar och vips så!
Tack så mycket, nu ska jag försöka komma på/förstå vad jag gjorde