Med MSDE SQL7 stoppa databasmotorn och sedan backa upp alla .mdf och .ldf filer. Vid behov är det ju bara att lägga tillbaka dessa filer så är man igång snabbt. Nej, det ska inte vara någon risk, men jag hade nog låtit bli att stoppa databasmotorn och istället skrivit ett script som detachar en databas, kopierar filerna och sedan attachar den igen, samt kört detta för varje databas. >Frågan är dock: Varför gör du inte bara backup på normalt sätt? Men då gör ni ju bara filbackup. Varför inte ta riktiga backups i SQL Server, med möjlighet att göra restore till point-in-time eller checkpoints etc. Normalt kör vi ut "database-complete" "overwrite existing media" .bak fil enligt dagligt schema. Vid backup av .mdf och .ldf filerna verkar det gå snabbare/enklare att komma igång, (vid en krasch). Litet tips för Bat-filer: >Varför inte ta riktiga backups i SQL Server, med möjlighet att göra restoreGår det bra att göra backup så här ?
Har testat och det verkar fungera, men finns det någon risk med denna variant av backup.Sv: Går det bra att göra backup så här ?
Frågan är dock: Varför gör du inte bara backup på normalt sätt?Sv: Går det bra att göra backup så här ?
Nu kan jag ju inte svara på hur det är i detta fallet, men jag tycker det är smidigt att ta backup på min utvecklingsmaskin på detta sätt, bara ett script som ser ut på detta sätt:
@net stop MSSQLServer
@copy C:\MSSQL7\Data\VM_Data.MDF \\Server\mapp /V /Y
@copy C:\MSSQL7\Data\VM_Log.LDF \\Server\mapp /V /Y
@net start MSSQLServer
/JohanSv: Går det bra att göra backup så här ?
Sv: Går det bra att göra backup så här ?
Sv: Går det bra att göra backup så här ?
@Echo Off
net stop MSSQLServer
copy C:\MSSQL7\Data\VM_Data.MDF \\Server\mapp /V /Y
copy C:\MSSQL7\Data\VM_Log.LDF \\Server\mapp /V /Y
net start MSSQLServerSv: Går det bra att göra backup så här ?
>till point-in-time eller checkpoints etc.
Jag har inte lärt mig hur man gör det :)
Det jag är ute efter är att få en backup av databasstrukturen, och det ska gå att göra via kommandopropten. Jag har en bat-fil som jag kör varje kväll för att få backup på massa olika saker (bl.a. databaserna), så om någon har ett tips på hur jag bättre fixar detta så tar jag mer än gärna emot det.
/Johan