Hello Riktar sig till dig om kundens databas ligger på en sql server. Japp 10 mil avverkar du på 45 minuter.... resan till och från jobb för mig tar 4 timmar totalt... ;) Men HALLÅ BA!!!!flytta databas och data
Jag har hos kund en databas med numer en mängd data.
Nu vill kunden att programvaran som arbetar mot databasen ska uppdateras med ett antal funktioner.
Hur gör jag lättast för att "importera" databasen inkl datat till mig??
NettanSv: flytta databas och data
Lägg in SQL Personal Edition på din Lokala burk. Koppla ihop era datorer i ett nätverk. Öppna Enterprisemanagern. Leta upp hans databas och skapa/leta ny/upp den databasen som datan skall kopieras till.
Högerklicka på källdatabasen (eller måldatabasen, spelar ingen roll). Kolla under ALLA AKTIVITETER / Välj Copy database eller Import Data.
Sen följer en wizard som hjälper dig på vägen.
Om det är access så kan man säkert bara kopiera .db filen (eller vad den nu än heter i access) till ett lämpligt ställe på din hårddisk. Detta är jag dock inte helt säker på, men finner ingen direkt fara i att göra så. Se bara till så att du får med allt som tillhör den just den databasen du är ute efter.
Äru med? ;)Sv: flytta databas och data
Jag är mä!!! Men problemet är att jag sitter här ( Järrrrrbo) och kunden 10 mil härifrån.
Jag kan inte koppla upp mig via ett nätverk utan måste rekonstruera databasen mha .mdf filen.. Kommer inte ihåg hur man gör bara :-)))Sv: flytta databas och data
Så det är bara att köra. Lägg in kostnaden i fakturan bara.. hähä.. ;)
Nejdå.. Men kan du inte be kunde skicka databasen bara ??? för även om du skall rekonstruera databasen så måste du ju ha orginalet för att göra det korrekt igen och slippa mata in alla värden igen... eller?? (om du nu inte sitter på dokumentation över detta) ;) ;)
Eftersom det gäller access så skall jag nu överlämna ärendet till någon annan.... ;) Få tag på JohanD.. han är bra på Access.. ;)Sv: flytta databas och data
Jag lägger inlägget i SQL-server forumet.. Och då konstaterar ngn att det är ACESS ????
För att klargöra:
Det gäller en SQL-server och databas !!
Är det ngn som vet hur man rekonstruerar databasen mha data-filen som finns i SQL. Har för mig att man använder detach och attach kommandona i SQL.. Men kommer inte ihåg :-)))))
Nettan