Hej! Nånting sånt här: Tack för tipsen! Nej, det är precis motsatsen till vad en relationsdatabas ska göra. Istället för att ha en samma värden på en massa olika ställen, så länkar man istället till en plats där värdet finns, och det är då den enda platsen värdet finns på. Se definitionerna som diskuteras i denna tråd: [Ordlista] Ska en post i Kaffe tabellen ha flera poster KundMatningsnummer. Tack för svaren! Länktabellen får aldrig värden automatiskt, den är bara till för att koppla två tabeller till varandra i ett många-till-många-förhållande. Du måste själv lägga in rader i den.Relationsdatabas problem
Jag har en relationsdatabas med flera tabeller.
Den ena tabellen heter Kunder och innehåller bla Kundnummer som är PK.
En annan tabell heter Kaffe och innehåller bla Matningsnummer som är PK.
En tredje tabell heter KundMatningsnummer och innehåller bara KundNummer och Matningsnummer som
ska fås från sina respektive Tabeller den är relaterad till.
Hur gör man så att tabellen KundMatningsnummer får sina värden från de andra tabellerna??
Kan man skriva ngt liknande för att få en överföring : TAB_Kunder.KundNummer -> TAB_KundMatningsNummer.KundNummer
Tacksam för svar!Sv: Relationsdatabas problem
SELECT ku.kundnamn, ka.kaffenamn
FROM TAB_KundMatningsNummer kmn
INNER JOIN TAB_Kunder ku ON kmn.kundnr = ku.kundnr
INNER JOIN TAB_Kaffe ka ON kmn.MatningsNummer = ka.MatningsNummerSv: Relationsdatabas problem
Men, ska inte den tabellen få sina värden automatiskt när man har relationsdatas från de relaterande tabellernas matchande kolumner?
Eller ska det ske med triggers?
Jag vill ju så fort ett nytt Kundnummer matas in i TAB_Kund så ska TAB_KundMatningsNummer också få det Kundnumret tilldelat till sig.
Eller är kanske relationerna fel när inte detta sker med automatik...Sv: Relationsdatabas problem
Sv: Relationsdatabas problem
Eller är det så att det alltid bara finns en post i KundMatningsnummer för varje post i Kaffe. Kan du istället lägga till ett fält för kund i Kaffe tabellen.
KundMatningsnummer är ju en många till många relation. Vilket innebär att en kaffe post kan länkas mot flera kunder och att flera kaffe kan länkas till en kund.Sv: Relationsdatabas problem
En post i Kunder och en post i Kaffe ska generera en post i KundMatningsNummer!
Får kanske bygga om min databas.....
Vet fortfarande inte hur jag ska lösa problemen...-med att få värden från vissa poster i mina tabeller in i vissa
poster i andra tabeller....
Till Christoffer:
Om man skriver något liknande som du föreslog, kommer då värdena i TAB_Kunder och i TAB_Kaffe att infogas eller
länkas till TAB_KundMatningsNummer??
Min Tabell, TAB_KundMatningsNummer är tom från början. Vill att dess värden ska fås från de andra tabellerna.
Skriver jag ungefär den kod som du föreslog får jag detta så får jag detta.
ADODB.Recordset fel '800a0bcd'
Either BOF or EOF is True, or the current record has been deleted. Requested operation requires a current record.
Betyder inte det att den önskade tabellen är tom?
På denna rad:
Visa = "SELECT ku.KundNummer, ka.Matningsnummer
FROM TAB_KundMatningsNummer kmn
INNER JOIN TAB_Kund ku ON kmn.KundNummer = ku.KundNummer
INNER JOIN TAB_Kaffe ka ON kmn.Matningsnummer = ka.Matningsnummer"
RecSet.Open Visa, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
Har visserligen inga radbryrningar i koden...Sv: Relationsdatabas problem