Jag jobbar med en forum nu som tidigare har varit i Access men nu körs i SQL-server. Jag har skrivit om SELECT-satsen lite och får felmedellande som jag inte fattar riktigt. Går det att skriva så här: Du kan inte använda Count utan att grupera. Du kan ju använda en underfråga istället: Jag får detta flemedellande både när jag kör Andreas Hillqvists kod om mitt: Testa med: Denna versionen då?Kan man göra så här...
SELECT Forum.ID, Forum.Sektion, Forum.Rubrik, Forum.Senastesvar, Forum.NamnID, Forum.Namn, convert(nvarchar(16), [Forum.datum], 20) AS Forum.Datum, Count(Svar_Forum.*) AS Svar_Forum.ItemCount, Svar_Forum.ReadId FROM NoNHQForum AS Forum INNER JOIN NoNHQForum AS Svar_Forum ON Svar_Forum.ReadId = Forum.ID where ReadID = 0 ORDER BY Senastesvar DESC
Tack på förhand!Sv: Kan man göra så här...
SELECT Forum.ID, Forum.Sektion, Forum.Rubrik, Forum.Senastesvar, Forum.NamnID, Forum.Namn, convert(nvarchar(16), [Forum.datum], 20) AS Forum.Datum, (SELECT Count(*) FROM NoNHQForum AS Svar_Forum WHERE Svar_Forum.ReadId = Forum.ID ) AS Svar_Forum.ItemCount, Svar_Forum.ReadId
FROM NoNHQForum AS Forum
WHERE ReadID = 0
ORDER BY Senastesvar DESCSv: Kan man göra så här...
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80040e14'
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Line 1: Incorrect syntax near '.'.
/NoN/hq/forum.asp, rad 128Sv: Kan man göra så här...
SELECT Forum.ID, Forum.Sektion, Forum.Rubrik, Forum.Senastesvar, Forum.NamnID, Forum.Namn, convert(nvarchar(16), [Forum.datum], 20) AS Forum.Datum, (SELECT Count(*) FROM NoNHQForum AS Svar_Forum WHERE Svar_Forum.ReadId = Forum.ID ) AS ItemCount
FROM NoNHQForum AS Forum
WHERE ReadID = 0
ORDER BY Senastesvar DESCSv: Kan man göra så här...
SELECT Forum.ID, Forum.Sektion, Forum.Rubrik, Forum.Senastesvar, Forum.NamnID, Forum.Namn, convert(nvarchar(16), Forum.datum, 20) AS Datum, (SELECT Count(*) FROM NoNHQForum AS Svar_Forum WHERE Svar_Forum.ReadId = Forum.ID ) AS ItemCount
FROM NoNHQForum AS Forum
WHERE ReadID = 0
ORDER BY Senastesvar DESC