Hej! Du skulle ju kunna använda en odbc-källa för att ansluta till din sql-server (förutsatt att din provider tillåter det över nätet). Annars skulle det kanske vara dags att kika på webservices som fiknns med i .Net. "tror" att det skulle kunna gå att lösa hyfsat smärtfritt då, men har inte kikat tillräckligt mycket på det för att kunna säga konkret vad som gäller. Tack för svaret! Precis så gör jag i en applikation (fast med 2 Access db) och jag tror det är det bästa sättet. Nu har du full kontroll på vad som sker och det är ju inte så komplicerat att skriva synkroniceringen själv.Synka SQL Server med Access ?
Skulle gärna vilja ha lite tips och ideér på hur man bäst och enklast kan synkronisera en SQL Server 2000 Databas med en Access 2002 Databas och vice versa.
Har en Access databas lokalt som jag vill synka med en Internetkopplad SQL Server så fort man är Online.
Skulle också där vilja välja vilka Tabeller och Kolumner man vill Synkronisera från sin databas.
Tacksam för svar!Sv: Synka SQL Server med Access ?
Har du fri tillgång till servern skulle du kunna testa att göra en egen lite app som synkar. Du skriver med andra ord ett eget server-program som ligger och lyssnar efter anslutningar. När det får en anslutning från din klient app så får den även instruktioner om vilka tabeller som ska synkas. Enklast vore då om du skickar med alla ID som finns i din klientdatabas så att servern kan använda dessa i SQL-frågan så att den inte skickar tillbaka orimligt mycket data.
Sen skickar du helt enkelt tillbaka svaret till din klientApp som matar in det i din accessdatabas..
Bara lite tankar, men alla är möjliga att genomföra. :-) Sv: Synka SQL Server med Access ?
Såg det först nu...
Jag började redan igår med ett eget script som kontrollerar min SQL Server DB efter senast inlagd data. Sen kontrollerar jag det mot min Access DB. Det som är nytt i Access DB'n mot SQL Server DB lägger jag in där. Så det fick bli ett eget litet "snickeri"...som är anpassat lite efter det jag har...
Vi får göra som så att när vi ska ha den "lokala" versionen så exporterar vi vår data från SQL Servern till en befintlig Access DB. Fyller sedan på denna. För att sedan synka tillbaka till SQL Servern använder vi detta script....
Det får duga så länge...Sv: Synka SQL Server med Access ?
/Johan