Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Argument för SQL Server kontra MySQL?

Postades av 2002-11-19 15:38:25 - Anders Rönngren, i forum sql-server/msde, Tråden har 5 Kommentarer och lästs av 718 personer

Hej!
Kan någon hjälpa mig med argument för SQL Server? Jag har en applikation utvecklad i ASP mot Access. Nu ska den kopplas om mot en snabbare och/eller kraftfullare databas.

Jag vill köra mot SQL Server eftersom det funkade vid en snabb test, men chefen vill köra mot MySQL eftersom han "vet" att den är ca 3 ggr snabbare. Min snabba test med MySQL visade att jag måste koda om en del, dessutom var det en del strul med å, ä, ö. Jag vill helst INTE koda om. Extratiden det tar verkar inte spela nån roll för chefen - jag anar en liten hang-up på just MySQL.

Jag vet för lite om prestandaskillnaderna och Microsoft-folk är ju helt omöjliga att få tag på. Kan någon hjälpa mig?

mvh /anders

Svara

Sv: Argument för SQL Server kontra MySQL?

Postades av 2002-11-19 16:25:48 - Magnus Gladh

Tja!

Om MySQL är 3 gånger snabbare eller inte vet jag inget om har dock svårt att tro det, däremot vet jag att MS har vunnit alla Pris/prestanda tester och någon prestanda test som har gjorts mot databassystem, men antar att MySQL inte är med i de testarna.

MySQL skall vara snabb på SELECT satser, tyvärr fick den tråkigt med pisk när jag testade mot Access. Den var mer än sekunden långsammare på att presentera 10000 rader kod på en ASP sida, om jag däremot körde koden i MySQL så var den 5 gånger så snabb som Access, så problemet låg i den drivrutin (MyODBC) som jag använde, testade runt med några stycken men alla var långsammare vid låg belastning.

Sedan är det andra faktorer som spelar in om ni skall välja MySQL /MS SQL server, bla priset, MS SQL Server är inte billig. Sedan finns en hel del saker som MySQL inte stödjer som SP, Nestlade select satser. Vet inte hur det är med replikering osv men antagligen har ni inte behov av dessa funktioner om ni tittar på MySQL

Jag tycker du skall ta reda på hur mycket tid det tar för dig att göra om det till en MySQL databas kontr MS SQL Server och sedan se om det är så att det tar så mycket längre tid för MySQL (borde inte vara det) att det är lönt att köpa en MS SQL Server (vilken är en bättre DB än MySQL).

Jag skulle dock tippa på att ni klara er med MySQL för de behov ni har om ni har kört Access tidigare.

- M

Svara

Postades av 2002-11-19 17:14:25 - Anders Rönngren

Hej Magnus,
Och tack för snabbt svar! Priset spelar mindre roll eftersom det ska hostas av ISP och det skiljer så lite mellan de olika databaserna. Appen har aldrig körts In Real Life och det skulle väl ta mig ca 2 dagar att koda om, så det är inte mycket jobb heller - men onödigt. Som det är nu antar jag att jag måste koppla via MyODBC och då verkar det ju faktiskt gå långsammare med MySQL! Undrar vad chefen svarar på det? =)

mvh /anders

Svara

Postades av 2002-11-20 08:41:54 - Magnus Gladh

Ta nu inte mig på orden om MyODBC, det kanske bara gällde min maskin.

Gör en egen test, gärna hos den ISP som sidan skall ligga hos.

- M

Svara

Postades av 2002-11-20 16:18:11 - Anders Rönngren

Jo, det blir till att göra det. Bra att veta inför framtiden hur som helst.

Mången tack /anders

Svara

Postades av 2002-11-20 16:46:54 - Christoffer Hedgate

Till att börja med är MySQL ingen databas, det är en avancerad filhanterare med viss databasfunktionalitet. OK, visst, kanske lite hårt, men i princip är det så. Den saknar stöd för massor av funktioner som en 'riktig' databas ska ha, och att den ibland kan vara riktigt snabb (3 ggr snabbare vet jag inte dock) är för att den kan köras utan transaktionsstöd (vilket är default dessutom och bara nyligen har det tillkommit transaktionsstöd överhuvudtaget), men då är det som sagt inte längre en databas eftersom transaktioner är en av de viktigaste funktionerna i en databashanterare. Dock inget sagt att den inte är användbar, exempelvis som en cache-nivå är den super, eftersom den kan köras utan transaktioner etc. Men om man behöver en riktig databashanterare skulle jag aldrig rekommendera den.

Svara

Nyligen

• 14:24 CBD regelbundet?
  • 14:23 CBD regelbundet?
  • 14:22 Har du märkt några verkliga fördel
  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 617
27 953
271 709
5 723
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies