Hej Hej Som Pelle säger så kan du använda administrationsverktygen till SQL-Server, du kan välja att installera dem separat, du behöver alltså inte installera SQL-Server på din dator om du inte vill. Om du har Visual Studio har du en cd med MSDE/SQL-Server, därifrån kan du få administrationsverktygen... Hejsan! <b>Det blir inte "segt" att administrera med access?</b> Tack för era svar än en gång.Funderingar kring MS-SQL
Efter diskussioner med chefen och det webbhotell som vi använder så har vi enas om att byta databas från Access2000 till MS-Sql 2000.
Webbhotellet skapar ju databasen åt oss.
Vi har ej ms-sql installerat hos oss utan det ligger ju på webbhotellet och min fundering gäller väl hur jag ska kunna skapa tabeller o.s.v. Finns det ett smidigt, gratis admin verktyg?
En annan fundering gäller informationen som vi har i våra access databaser (7st), kan man på något sätt få in den i den nya ms-sql databasen? ser ett problem där, eftersom en del tabeller heter likadant i några av access databaserna.
Är som sagt helt grön på ms-sql och har sökt här på pellesoft och även på microsofts webbplats men ej kunna hittat någon info om detta som har gjort mina funderingar mindre, har kanske använt fel sökord. *L*
/TomasSv: Funderingar kring MS-SQL
Om du har en SQL server så installerar du det även på din pc. Då får du med SQL Server Enterprise Manager som du även kan använda för att ansluta till hotellets databaser - hur smidigt som helst.
Det går att importera access från MSSQL. Skicka filen till din webbleverantör så kör dom in den till dig. En annan variant är att remote från Access ansluta till hotellet och kör exportera - det går också lika bra.
Att du inte hittar något är nog för att du inte angett Enterprise Manager. Men dessa svar bör räcka för att du skall känna dig trygg :-)Sv: Funderingar kring MS-SQL
Ett annat alternativ är att använda Access som administrationsverktyg, jag är inte 100% säker, men jag tror att du ska kunna göra allt där som du har behov av. Välj bara att skapa en ny databas och använd Wizarden "Projekt (befintlig databas)". Detta fungerade för mig med Access 2000/SQL-Server 7.
Access har en inbyggd funktion för att konvertera till SQL-Server, öppna databasen i Access och välj Verktyg>Databasverktyg>Utvidgningsguiden. Har du flera tabeller med samma namn får du nog döpa om någon...
/JohanSv: Funderingar kring MS-SQL
Tack för era svar!
Har ej möjlighet att installera Ms-Sql eller VS då företaget saknar licens för dessa program.
Att administrera ms-sql med access skulle kanske funka fint, behöver ju bara kunna skapa tabeller och fält i dessa.
Det blir inte "segt" att administrera med access?
Datatyper och sådana saker är likadant i bägge databaserna?
Tycker det är synd och skam om/att inte MS har tagit fram ett klient admin-verktyg som är kostnadsfritt. :-)
/Tomas som fortsätter att funderaSv: Funderingar kring MS-SQL
Det ska inte vara någon skillnad mot om du använder Enterprise Manager då de kommunicerar med databasen på samma sätt...
<b>Datatyper och sådana saker är likadant i bägge databaserna?</b>
Nej, inte riktigt, men du kommer förstå hur det hänger ihop. När du kopplar upp Access mot servern får du dock upp SQL-Serverns datatyper då Access fungerar som ett "fönster" mot servern.
/JohanSv: Funderingar kring MS-SQL
Ser med späning fram emot databas bytet! Kommer säkert att åtekomma med en drös frågor.
/Tomas