Hejsan! Ingen aning om hur man använder Access 2000 mot SQL Server, men du kan definitivt inte _administrera_ SQL Server genom Access. Möjligen kan du skapa databaser och så, men du kan inte sköta administrativa uppgifter såsom backup, indexering etc. Så varför använda Access? Antingen skriver du en väldigt enkel applikation och skickar ren T-SQL med den till din server och administrerar på så vis, men även det är ju förstås jobbigt. Bättre är isf att installera klientverktygen till SQL Server, de kan du ex. få genom 120-dagars trailversionen av SQL Server. Iofs är jag inte helt 100% säker på vilken licens som gäller för klientverktygen, men om du använder en SQL Server serverprogramvara som är licensierad (om än av ditt webbhotell) så tror jag nog inte MS skulle klaga på att du installerade klientverktygen hos dig. Fast det kan säkert våra nytillkomna MS-supportkillar svara på. Hej! Vad jag vet finns inget sådant paket, men samtidigt så känns det som att klientverktygen borde vara fria för de som använder en licensierad version av SQL Server. Därför tror jag att ni kan installera klientverktygen (ex. från trialversionen) och köra mot SQL Servern på ert webbhotell, men som sagt, licensregler är inte kända för att vara enkla eller särskilt förståeliga. För att återgå till mitt problem, är det någon som vet vad som är galet?Problem med att administrera MS-Sql
Sitter här och är ledsen, för det funkar inte att administrera våran MS-Sql databas med Access 2000.
Funkar fint att "öppna" databasen och det funkar även att "Testa anslutning".
Problemet är att jag kan inte skapa tabeller, det bara blinkar förbi ett fönster sen händer inget mer(?)
Säkert bara någon inställning någonstans? någon som vet eller har varit med om detta?
/TomasSv: Problem med att administrera MS-Sql
Sv: Problem med att administrera MS-Sql
Det var klumpigt formulerat av mej *skäms*
Ska inte "administrera" MS-Sql servern utan bara våran databas, typ skapa tabeller. Har hört att det ska gå att göra med access men det verkar vara någon inställning(?) någonstans som jag inte har fått till, antingen i access eller på servern.
Angående klientvektygan så tycker jag att MS borde göra dom till ett "fristående" litet paket för oss som bara har licens genom webbhotellet, eller det kanske finns redan?
/TomasSv: Problem med att administrera MS-Sql
Sv: Problem med att administrera MS-Sql
När jag genom access försöker att skapa en tabell på min ms-sql databas så blinkar det bara förbi ett "fönster", sedan händer det inget mer(!?) Databasen ligger på ett webbhotell.
/Tomas