Min kommande VB6 applikation inneffattar en sk Black Box (produktdata från underleverantör) omfattande en MSDE200-SQL-server (75MB) med tillhörande .dll-fil och ODBC-kopling. InstallShield Express fixar att distribuera MSDE 2000, se http://www.installshield.com/downloads/modules.asp?prod=cx&lan=english&xmlUse=y. Jag har själv inte testat just MSDE-modulen, men jag har använt det till mycket annat utan problem! Antar att modulen finns till de andra InstallShield-versionerna också... > FRÅGA:Nybörjarfråga om SQL
MÅL:
Applikationen skall installeras från CD på vilken PC som helst (W95, W98, Me, 2000, XP) hos novisa användare, i ett installatinssteg, (SQL-server, dll etc samt VB-filer i en installationsföljd) med minimum av användarinsats.
FRÅGA:
Är det rimligt att en så pass omfattande installation kan automatiseras och fås "idiotsäker"?
Har jag nåt att vinna på att använda annat distributionsverktyg än "Package & Deployment Wizard"?Sv: Nybörjarfråga om SQL
/JohanSv: Nybörjarfråga om SQL
> Är det rimligt att en så pass omfattande installation kan automatiseras och fås "idiotsäker"?
Jag vet iofs inte exakt hur det ska skötas (inte riktigt mitt område), men det är ju precis vad meningen med MSDE är. Att man ska kunna använda den som 'inbyggd' databas till applikationer som körs på en dator och behöver någon form av databas att lagra data i. Så det ska absolut gå att göra mer eller mindre idiotsäkert (kan det strula att installera IE lär det kunna strula här), men visst måste man vara beredd på nån problem.
Dock ställer jag mig hyfsat tvekande till att köra den på Win95.