Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' Svaret är att du håller på att läsa från databasen när den uppdateras. Gör inte det. Uppdatera först och läs sen.. M. Sand har helt rätt. Har ni någon bra lösning till det jag försöker göra, jag har forum som ska visa vad medlemmarna gör, alltså den ska visa var han befinner sig, fältet där den info sparas uppdateras varje gån medlemmen besöker något på forum. Hur ska jag göra så att det kan fungera? Hej! Problemet beror på att två spids (typ connections) försöker ta ett lås för att skriva på en resurs som den andra tråden redan låser. Det upptäcker SQL Server och den som gjort minst arbete väljs ut som s k deadlock victim och 'dödas' av SQL Server.Min databas värkar inte fungera bra. HJÄLP!!!
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Your transaction (process
ID #16) was deadlocked with another process and has been chosen as the
deadlock victim. Rerun your transaction.
/hq/forum.asp, line 133
Koden är:
Visa = "SELECT Forum.ID, Forum.Sektion, Forum.Las, Forum.Rubrik, Forum.Senastesvar, Forum.NamnID, Forum.Namn, convert(nvarchar(16), [Senastesvar], 20) AS Datum, (SELECT Count(Svar_Forum.ReadID) FROM Forum AS Svar_Forum WHERE Svar_Forum.ReadId = Forum.ID ) AS ItemCount, (SELECT medlemar.Online FROM medlemar WHERE medlemar.ID = Forum.NamnId) AS NamnOnline FROM Forum AS Forum WHERE ReadID = 0 ORDER BY Senastesvar DESC"
Set RecSet = Connect.Execute(Visa)
Poblemmet är att det bli fel när jag försöker läsa från databasen samtidig som den håller på att uppdateras. Hur ska jag lösa problemmet? Snälla hjälp mig.
Tack på förhand!!!
SabotnickSv: Min databas värkar inte fungera bra. HJÄLP!!!
Spara evntuellt mellanaktuellt data i temptabeller.
//Mikael.NETSv: Min databas värkar inte fungera bra. HJÄLP!!!
Varför vill du läsa samtidigt som den uppdateras? Oddsen för att du ska få fel
information är ju gigantiska. Vad den än gör, lägger till, ändrar eller tar bort så kan du
aldrig veta om du fick informationen så som den ska se ut efter uppdateringen.
Det är som att resonera att du vill läsa i en bok samtidigt som du öppnar eller stänger
den - du har inte en chans att se efter om du börjar eller slutar på rätt ställe...
/EmmaSv: Min databas värkar inte fungera bra. HJÄLP!!!
Sv: Min databas värkar inte fungera bra. HJÄLP!!!
Du kanske kan ställa in databasen så att den tillåter att du läser data som inte med säkerhet är sparat.
I den java applikation jag arbetar lite med så är kommandot:
conn.setTransactionIsolation(Connection.TRANSACTION_READ_UNCOMMITTED)
/Per-ErikSv: Min databas värkar inte fungera bra. HJÄLP!!!
När man ska skriva i flera tabeller i en transaktion ska man se till att alltid skriva till dem i samma ordning, annars kan sånt här uppstå.