Ett av mina Backupjob har slutat att fungera. Detta beror på en gammal överföring från SQL7 till SQL 2000 där en person skapade en "migrerings-DTS" som på något vis dubblerade antalet tabeller, varvid skaparen av DTS:erna blev ägare till ena halvan av tabellerna. (Rörigt). Finns det något bra sätt att ta reda på vad felmeddelandet betyder? Jag har kollat både loggar och rapporter, men där står endast vilket fel som uppstod. Jobbet skall endast backa upp transaktionsloggar. Books Online innehåller en lista över SQLSTATE-värden. Tyvärr är 42000 ett generellt värde som bara säger 'fel' typ. Från BOL: Detta är koden för det icke-fungerande jobbet: OK, men vad är det som är konfigurerat i Maintenance Planen som det här jobbet tillhör? Koden visar bara att den drar igång en del av den planen nämligen. sp_help_maintenance_plan 'id' ger inga "vettiga" värden. Finns det plats på disken där backupen ska skrivas? Har jobbet fungerat tidigare? Diskutrymme finns. Men det 'lilla' jobbet har inte fungerat sedan det plockades ut ur det stora jobbet? Har SQL Server rättigheter att skriva på den plats på disken där backupen ska lagras? Det lilla jobbet har aldrig fungerat. Skumt, det borde inte påverka vem som äger tabellerna, för att ta backup har inget med det att göra. Om den användare som kör jobbet har rätt att ta backup så har han, så att säga. Har du testat skapa en annan maintenace plan, likadan och sett om den fungerar? Ja. Jag har gjort en ny plan 2 ggr för att testa vad som händer. Jag har även ändrat i jobbet så att jobbet körs som SA. Ingen skillnad. Vad har databasen för Recovery Model? (Högerklicka databasen i EM, Properties, Options) Vad har databasen för Recovery Model? > Den 'elaka db:n' har Simple, vilket jag faktiskt reagerade på. Bytte till Full. Det fungerar helt PERFEKT. Inga problem, det är därför jag är här. :)sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
Undrar om det är någon som har koll på vad dette felmeddelande betyder. Jag har sökt en del på Technet, men inte lyckats få fram någon,för mig, vettig information.
Finns det någon "lista" e.dyl. över olika "SQLSTATE":s och "Error":s.
Hilfe...bitte.Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
If a native error number does not have an ODBC error code to map to, the SQL Server ODBC driver returns SQLSTATE 42000 ("syntax error or access violation").
Kan du berätta lite mer om vad jobbet gör och vad som går fel så kanske vi kan lösa det.Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
EXECUTE master.dbo.xp_sqlmaint N'-PlanID 7B7FB2B5-1DA7-40F9-8CEA-67564CEC7FB9 -WriteHistory -BkUpMedia DISK -BkUpLog "x:\xxx" -DelBkUps 6DAYS -BkExt "TRN"'Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
Maintenance Plan:ens egenskaper ser ut som följer(property-tabbar i EM)
General:
Endast en utvald databas.
Optimization,Integrity & Complete backup:
Inget förbockat
Transaction Log Backup:
Vald: Backup transaction as part...
Vald: Disc
Ifylld: Use this directory
Ifylld: Remove files older than 6 days
Ifylld: Backup file extension TRN
Ifylld: Occurs every 1 day(s), every 30 minute(s) between 06:30:00 and 20:00:00
Jag antar att det finns mer detaljerad(användbar) information att tillgå. Jag vet bara inte hur... Jag är tacksam för tips.Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
Ja jobbet har fungerat tidigare, då det ingick i ett större jobb. Det stora jobbet gjorde exakt samma sak, fast på samtliga användardatabaser vi har. Det nuvarande jobbet fick plockas ut ur det stora, då det en dag slutade fungera.Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
SQL Server har rättigheter att skriva till disken. Alla andra jobb, backuper och trans-loggar fungerar.
Jag har fått reda på en, som jag tror, viktig anledning till felet av min chef.
Innan jag kom hit användes SQL 97. Då databaserna fördes över till SQL 2000 gjordes detta med hjälp av DTS(tror jag det heter). Detta medförde att en databas fick dubblerade tabeller. Hälften av dessa tabeller hade owner=den som gjorde DTS:en. Därefter (ca 1 mån sedan) togs de dubblerade tabellerna med "fel" ägare bort.
Det var tydligen efter borttagningen av dubletterna som problemen uppstod. M a o borde det vara någon typ av rättigheter att köra själva jobbet/planen som strular till det.
[Tack för att du försöker/orkar hjälpa mig Christoffer]Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
Har SQL Server startats om (eller hela maskinen) sedan problemen uppstod?
Görs några bulk-loggade operationer i databasen? Har det gjorts någon sådan bara vid ett enskilt tillfälle?
Tas några full backups på databasen?Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
Den 'elaka db:n' har Simple, vilket jag faktiskt reagerade på. Jag vet inte mycket om sådana här saker, men alla andra databaser förutom msdb, master och tempdb. (Finns även en bulk-logged)
Har SQL Server startats om (eller hela maskinen) sedan problemen uppstod?
Ja, SQL server har startats om i samband med en systemomstart den 10 feb.
Görs några bulk-loggade operationer i databasen? Har det gjorts någon sådan bara vid ett enskilt tillfälle?
Eh... Jag måste erkänna att jag inte har en aning om hur man tar reda på detta? Det enda jag vet är att en enda av databaserna har bulk-logged som recovery model.
Tas några full backups på databasen?
Yepp. Varje dag kl 06.50 tas en full backup på samtliga databaser. Inga problem med det jobbet.Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
Aha, då är det inte så konstigt. Man kan inte ta transaktionsloggsbackuper på databaser i Simple-recovery mode. Borde ha insett att det kunde vara det för länge sen, men av någon anledning tar man aldrig det enklaste först... :)Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)
Ett STORT tack till dig Christoffer.Sv: sqlmaint.exe failed [SQLSTATE 42000](Error 22029)