Hej, Det bör inte vara jättemycket att ändra på. Recordsets i ADO är bara ett generellt gränssnitt mot datakällor, och det fungerar hyfsat lika med Access och SQL Server. SQL satser i Access och SQL Server är mycket lika, med vissa mindre undantag (* vs % för wildcards, # vs ' för att beskriva datum). Framgår inte om du känner till det eller inte, men om du har MS Access så kan du direkt därifrån uppgradera din Access databas till en SQL server. Å f-n, nej det visste jag inte! Låter bra, ska genast testa. Hej, Sedan är datumfälten lite specifika i Access gentemot SQL Server också.Porta Applikation från Access till MSSQL
Vet inte om det här är rätt forum för frågan men hågon här kanske vet nåt.
Jag har en webbapplikation i ASP mot Access, men nu ska den gå mot MSSQL istället. Jag antar att det är mycket att ändra på både i koden och annat. Finns det någon tutorial kring detta eller är det nåt speciellt man ska tänka på?
Jag använder en blandning av både SQL-satser och RecordSet för att skriva och uppdatera i Access, kommer sånt att funka smärtfritt även i MSSQL?
mvh /andersSv: Porta Applikation från Access till MSSQL
Sv: Porta Applikation från Access till MSSQL
Har för mig att i Access 97 fick man ladda hem en Add-Inn men från Access 2000 så ingår den.
I Access XP är det i alla fall menyn "Tools" - "Database Utilities" - "Upsizing Wizard"
Denna Wizard skapar då en ny databas på en SQL server och skapar tabeller/frågor och kopierar allt data.
Micke MicrosoftSv: Porta Applikation från Access till MSSQL
Sv: Porta Applikation från Access till MSSQL
Som ett tillägg utifall du använder dig av Access 2000 och skall göra en upgrade till SQL 2000 så behöver du gå igenom denna artikel:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q272384
mvh
NicholasSv: Porta Applikation från Access till MSSQL
I Axs kan man använda Now() i SQLkoden, den skall översättas till GetDate() för att det skall lira i SQLserver