Håller på att bygga ett filhanteringsystem i asp.net/c# samt sql-server... Jag hade inte använt SQL Servers inbyggda FOR XML-funktionalitet för det, utan istället plockat ut datan som vanligt till ett dataset och sedan gjort om det till XML. Borde inte for xml vara snabbare och effektivare då? Man slipper ju ett stegi processen... Nej, det tror jag inte gör någon skillnad. SQL Server använder t ex inte senaste versionen av MSXML, och steget måste ju ändå göras.for xml...
Nu är det så att jag har använt "Microsofts Web Control Treeview" för att lista alla
kataloger samt underkataloger. Den metoden jag använder nu för att lista ut alla kataloger samt underkataloger är en rekursivmetod som använder sig av datatables för att filtrera ut...
Efter att jag har läst lite om treeview kontrollen upptäckte jag att den stödjer xml som inputkälla, något som skulle göra hela listningsprocessen mycket smidigare då nuvarande lösning faktiskt drar lite kraft på servern.
tabellstrukturen för katalogerna ser som som följande
dirIdent
dirLocation
...
dirParent < Relation till dirIdent, talar om ifall den har en förälder... (null värde här talar om att det är en "master-node"...
Vad jag vill ha hjälp med är att få lite guidelines hur man använder for xml för att få ut tabellerna enligt följande mönster:
<master tabell (dvs dirParent is null)
<child tabell (dirParnet är idt till master tabellen/>
<child tabell (dirParnet är idt till master tabellen>
<child:child tabell (dirParnet är idt till ovanstående dirIdent>
<child:child tabell (dirParnet är idt till ovanstående dirIdent/>
<child:child tabell (dirParnet är idt till ovanstående dirIdent/>
</child>
</master>
...osv... Vore tacksam för svar!Sv: for xml...
Sv: for xml...
Sv: for xml...