Hej Case sensitive eller ej är ingen enskild egenskap, det är en del av den collation som SQL Server använder. När man installerar SQL Server väljer man vilken collation som servern ska använda. Man kan sedan konfigurera databaser, tabeller och kolumner att använda någon annan collation än den som är default för servern. För att ändra collation för en databas som man redan skapat använder man ALTER DATABASE och anger ett värde för COLLATE. Observera att det inte påverkar de tabeller som redan skapats med någon annan collation, endast nya tabeller får den collation man ändrar till med ALTER DATABASE. Tack för svar. Jag löser problemet genom att skapa en ny databas och tala om att den ska vara CaseSensetive. Informationen i databasen idag läser jag först ut i ett annat format så att jag sedan kan läsa tillbaka den. Hej!! Jodå, naturligtvis är det fortfarande så i SQL Server 2000. Absolut inget fel i det dock, följer man bara en vettig namnstandard så ska det inte göra någon skillnad.Ändra egenskap "Case Sensitive" i SQL 2000
En databas jag har har egenskapen Case Sensitive satt till False.
Jag vill ändra den till true, Jag har hört att man ska kunna gör adeta i SQL 2000, men frågan är hur?
Är det någon som vet?Sv: Ändra egenskap "Case Sensitive" i SQL 2000
Sv: Ändra egenskap "Case Sensitive" i SQL 2000
Sv: Ändra egenskap "Case Sensitive" i SQL 2000
Är inte helt säker hur det funkar i SQL2K men är tämligen säker på att i SQL7 så blir även tabellnamnen(och alla andra objekt) Case Sensitive. Eftersom namnen egentligen ligger i tabellen sysobjects(kolumnen name) så är det ju logiskt. Vad betyder då detta?? Jo, man måste skriva EXAKT samma namn som när man skapade tabellen.
Exempel:
SELECT * FROM Company
är inte samma som
SELECT * FROM COMPANY
och om tabellen verkligen heter company måste man skriva:
SELECT * FROM company
Som sagt, vet inte om det är på detta viset fortfarande. Har du skapat om databasen?? Testa och skriv här!!!
/TommieSv: Ändra egenskap "Case Sensitive" i SQL 2000