Ojoj... nu har jag problem... Låter som du letar efter MSDataShape. Finns ett inlägg om det: [ADODB: Command.Prepered] Jag tror du tänker lite fel. Har du ett mail som skickats till 250 mottagare, eller 250 (visserligen likadana men dock 250 st) mail skickade till varsin mottagare? Jag antar att det är ett mail till 250 mottagare. I vilket fall som helst så ser jag inte varför du ska ha ett hierarkiskt recordset. Hämta ut mailet i ett recordset, och sen mottagarna i ett annat recordset. Mjo, men problemet blir ju då att jag för varje meddelande måste hämta ett nytt recordset... det blir totalt 11 recordset på en sida eftersom jag har 10 meddelanden per sida... Men du ska väl ändå inte visa alla mottagare för varje mail? Det blir ett ganska tråkigt gui om man har ett par mail som skickats till 250 mottagare... Hämta bara recordsetet med mottagare när man plockar upp ett visst mail istället. I listan i utkorgen kan du ju begränsa dig till att visa en mottagare, eller skriva typ 'flera' när det är mer än en. Även om du använder MSDataShape eller någon annan form av hierarkiskt recordset så blir det ju i slutändan fortfaranade flera recordsets som skapas, bara för att de sätts samman till ett innebär det inte att det går fortare att bygga upp dem på det sättet än om du skulle gjort det själv. Hmm... okej... recordset i recordset? Eller nått...
Håller på med ett meddelandesystem där ETT skickat meddelanden kan ha upp till ca 250 mottagare. Jag sparar meddelandena i en tabell och mottagarna i en annan.
Nu ska jag hämta utkorgen... Att hämta alla meddelanden som "JAG" har skickat är ju inga problem, men hur hämtar jag mina skickade meddelandens mottagare på ett smart och enkelt sätt?
Jag skulle ju kunna hämta ett nytt recordset för varje meddelande i asp-koden, men det är ju en aning ineffektivt.
Och jag vill ju inte köra ihop tabellerna eftersom jag då skulle få meddelande-texten repeterad i recordsettet lika många gånger som mottagare... (blir för stort...)
Vad jag alltså helst skulle vilja göra är att hämta mina skickade meddelanden och att ett av fälten i det recordsettet skall innehålla ett nytt recordset med mottargarna!
(Arrayer i arrayer har väl alla jobbat med? ;) men kanske inte recordsets...)
WAAAH!Sv: recordset i recordset? Eller nått...
Sv: recordset i recordset? Eller nått...
Men det kanske är det som är effektivast ändå?Sv: recordset i recordset? Eller nått...
Fast jag ska faktiskt visa alla på en gång (lite layers som jag gömmer och visar, kunden vill ha det så...)
Kanske var onödigt mycket jobb då... men jag löste det precis med datashape!
Tack för hjälpen alla!
Så här ser connection stringen ut för datashape mot sqlserver för den som undrar:
<code>strConn = "PROVIDER=MSDataShape;DATA PROVIDER=SQLOLEDB;SERVER=;DATABASE=;UID=;PWD=;"</code>