hej.. jag är osäker vad jag ska använda för datatyp i för hantering av inlägg i ett forum som jag knopar med. Vill inte få problem om större inlägg med många tecken skulle läggas in och bräcka datatypen. Du har iofs markerat inlägget löst, men eftersom det kan vara intressant för andra som läser det så tycker jag det bör finnas en 'lösning'. Svaret är att det beror på. Om du inte behöver lagra unicode så ska du inte använda nvarchar (eller ntext). Sen är det egentligen frågan om du vill kunna lagra hur stora inlägg som helst (eller iaf upp till 2GB). Om inte så kan du använda varchar av lämplig storlek (8000 är max), men om du behöver lagra mer än så får du antingen använda text eller dela upp inlägget i flera 'block' av 8000 tecken och lagra i flera rader med varchar. Allting beror på hur du vill hantera det. Text är lite knöligt att jobba med och dessutom inte indexerbart på samma sätt som varchar-data utan man får använda full-text search (eller någon annan fritextindexering). Dock är det kanske inte så lönt att ha ett vanligt index på långa inlägg så det kanske kvittar. Det enklaste är naturligtvis om man kan begränsa inläggsstorleken till 8000 tecken.problem med att bestämma datatyp
vad är vettigt att använda och vad är nackdelarna??
varchar(en massa tecken)
text ?
ntext?
nvarchar?
mvh /VSv: problem med att bestämma datatyp