Jag har en sql: Vilket format har du på datumfältet? Är det enbart år i det fältet? Datumet är det inga problem med, det han inte gillar är att välja ut fält samtidigt som man använder sig av Count(*)?? Ett sätt att plocka fram antalet före eller efter med: Du använder inte COUNT på det viset. COUNT används tillsammans med GROUP BY för att 'slå ihop' rader som är likadana till en, och där anger COUNT() hur många rader som blivit sammanslagna till en. Förstår... Jag vet inte riktigt varför du vill det, men visst, du kan köra en fråga innan för att få veta det: Christoffer: Nej, i just det fallet är det ingen skillnad, men jag skrev så därför att frågan gällde att kolla hur många rader en sql-fråga returnerar. Det kan vara svårare att skriva på ditt vis med t ex nedanstående fråga. Dock tycker jag det hela verkar 'absurdt' i vilket fall som helst, jag tror egentligen inte det här behövs i en applikation utan man kan säkert lösa det på annat vis.Count(*)?
SELECT YearId, Yearbelopp
FROM tab_year
WHERE YeraDatum< '2002' "
Men jag vill få in en Count(*) så jag vet hur många rader det blir, men det vill sig inte.
Någon som vet?Sv: Count(*)?
WHERE YeraDatum< '2002' "
är det felstavat?
Skall det heta
WHERE YearDatum< '2002' " ?
Felmeddelanden?Sv: Count(*)?
Sv: Count(*)?
SELECT COUNT(*) FROM tab_year WHERE YeraDatum< '2002'
/JohanSv: Count(*)?
SELECT YearID, COUNT(*)
FROM tabell
GROUP BY YearID
Ovanstående fråga ger dig en lista på varje år som finns i tabellen samt hur många rader varje år finns på.Sv: Count(*)?
Men jag vill veta hur många träffar sql satsen får innan man loopar ut den, finns det något annat sätt för det??Sv: Count(*)?
SELECT COUNT(*)
FROM (SELECT a, b FROM c WHERE d = e)Sv: Count(*)?
Finns det någon anledning till att du skriver:
SELECT COUNT(*)
FROM (SELECT a, b FROM c WHERE d = e)
istället för:
SELECT COUNT(*)
FROM c WHERE d = e
/JohanSv: Count(*)?
SELECT COUNT(*)
FROM (SELECT a, MAX(b) FROM c WHERE d = e GROUP BY a)
Iofs går ju denna (och andra) också enkelt att ändra till den form du skrev i, men jag tyckte det blev ett tydligare svar på frågan på det viset.