Nån som vet vad som kan vara felet? Hittar ingenting.. Händer när jag försöker spara data som jag läser in från en textfil. Händer efter ett visst antal rader i textfilen. Alla kopplingar till sql-dbn stängs korrekt (inga öppna). Felet uppstår på conn.open efter ca 30 rader i testfilen. SQL Providern i ADO.Net (och andra providers tror jag) använder by default pooled connections. Det innebär att när du stänger en koppling i koden så stängs den inte 'på riktigt', den lämnas bara tillbaka till poolen. När du sedan ber om en ny så öppnas inte en ny koppling till databasen utan en befintlig, oanvänd förstås, koppling hämtas från poolen. Finns ingen så skapas en ny och läggs i poolen (och hamnar direkt hos ditt program förstås). Tack för alla tips! Det är nått som är skumt dock. När jag kör exakt samma kod i .net-framework 1.0 så fungerar den klockrent men ej i 1.1. Kanske en känd bugg? Intressant. Det är väl möjligt att det är en bugg (okänd eller ej, sök på Microsoft support så kanske den finns dokumenerad)t, men det kan ju också vara nån inställning som ändrats. Tror dock att pooling ska fungera likadant mellan 1.0 och 1.1.Felmeddelande om pooled conections
{System.InvalidOperationException}
[System.InvalidOperationException]: {System.InvalidOperationException}
HelpLink: Nothing
InnerException: Nothing
Message: "Timeout expired. The timeout period elapsed prior to obtaining a connection from the pool. This may have occurred because all pooled connections were in use and max pool size was reached."
Source: "System.Data"
StackTrace: " at System.Data.SqlClient.SqlConnectionPoolManager.GetPooledConnection(SqlConnectionString options, Boolean& isInTransaction)
at System.Data.SqlClient.SqlConnection.Open()
at ImportInRapp.Avancit.ElKretsen.clsDatabase.fnRunSpNoReturn(String strConn, String strSPName) in C:\Inetpub\wwwroot\elkretsenweb\ImportInRapp\Component\clsDatabaseFunctions.vb:line 117"
TargetSite: {System.Reflection.RuntimeMethodInfo}
mvh
/PeterSv: Felmeddelande om pooled conections
I maj månads SQL Server Magazine (www.sqlmag.com) fanns en artikel om detta, InstantDoc ID 38356, men du måste prenumerera för att kunna läsa den. Finns nån form av Guest Subscriber men jag vet inte riktigt vad det innebär. Vad den huvudsakligen säger är dock att man i ADO.Net, till skillnad från ADO, explicit måste stänga connections (och de objekt som använder dem, som t ex en DataReader) i koden istället för att bara låta dem stängas när de hamnar 'out of scope'.Sv: Felmeddelande om pooled conections
Mvh
PeterSv: Felmeddelande om pooled conections