Jag får inte med datumet när jag kör denna SQL Det är inte så överraskande med tanke på att det inte är säkert att det heter så... det Jag har vertion 4.0.14b Du bör hantera ' tecken i dina värden:Problem med insert
<code>
SQLStmt = "INSERT INTO Gastbok "
SQLStmt = SQLStmt & "(Namn, Ort, Epost, Hittade, Inlagg, Datum)"
SQLStmt = SQLStmt & "VALUES('" & Namn & "', '" & Ort & "', '" & Epost & "', '" & Hittade & "', '" & Inlagg & "',' & date() &' )"
</code>
Enligt vad jag har läst mig till så skall ju datum omgärdas med enkelfnutt.
Jag får inga fel, men inget datum heller.
Den kanske inte tycker om date()?Sv: Problem med insert
ser ut som att det heter CURDATE().
Du har även funktionerna:
NOW()
CURTIME()
UTC_DATE()
UTC_TIME()
UTC_TIMESTAMP()
Fast har du MySQL 4.1.1 (eller senare förstås..=)) så ska DATE() fungeraSv: Problem med insert
När jag går in och titta på type så är det:DATETIME
SQL:en
<code>
SQLStmt = SQLStmt & "VALUES('" & Namn & "', '" & Ort & "', '" & Epost & "', '" & Hittade & "', '" & Inlagg & "',' & date() & ' )"
</code>
Inget av dina förslag lyckades :-(
[REDIGERAT]
<code>
SQLStmt = SQLStmt & "VALUES('" & Namn & "', '" & Ort & "', '" & Epost & "', '" & Hittade & "', '" & Inlagg & "', & date() & )"
</code>
Inga fnuttar alls, då lyckades det.Sv: Problem med insert
<code>
SQLStmt = "INSERT INTO Gastbok (Namn, Ort, Epost, Hittade, Inlagg, Datum)" & vbCrLf & _
"VALUES('" & Replace(Namn, "'", "''") & "', '" & Replace(Ort, "'", "''") & "', '" & Replace(Epost, "'", "''") & "', '" & Replace(Hittade, "'", "''") & "', '" & Replace(Inlagg, "'", "''") & "', Date())"
</code>
Eller:
<code>
SQLStmt = "INSERT INTO Gastbok (Namn, Ort, Epost, Hittade, Inlagg, Datum)" & vbCrLf & _
"VALUES('" & Replace(Namn, "'", "''") & "', '" & Replace(Ort, "'", "''") & "', '" & Replace(Epost, "'", "''") & "', '" & Replace(Hittade, "'", "''") & "', '" & Replace(Inlagg, "'", "''") & "', '" & Date() & "')"
</code>