Jag undrar hur man kontaktar en mySQL databas från Java. Detta var uppe i en tråd på PHPportalen nyligen: Hej. Testa koden nedan: Ett par varningar med koden som levererades från Hatt: Jag får det inte att fungera, men har nu kommit fram till att det är drivrutinen som inte vill bli instalerad. Jag använder den drivrutinen som jag hittar på www.mysql.com och sökte på java. Jag skall ladda ner den igen och be någon kompis se om han kan konfigurera den istället. Har du fått det att fungera? Hör av fig annars så kan jag hjälpa dig. Jag har inte lyckats instalera drivrutinen på min burk, men det skall jag fråga en kompis om. Jag känner att jag ändå markerar detta som löst då jag tycker att jag fått tillräckligt med hjälp.Java & mySQL
Är det någon som provat detta tidigare?
Mvh
DataknutteSv: Java & mySQL
http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=13036Sv: Java & mySQL
<code>
public void PrintData()
{
Connection databaseConnection = null;
Statement statement = null;
try
{
Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");
databaseConnection = DriverManager.getConnection("jdbc:odbc:myobc_namn");
statement = databaseConnection.createStatement();
ResultSet rs = statement.executeQuery("SELECT * FROM table1);
while( rs.next() )
{
System.out.println(rs.getString("column1"));
}
rs.close();
statement.close();
databaseConnection.close();
}
catch(ClassNotFoundException cnf)
{
System.out.println( cnf );
}
catch(SQLException sqle)
{
System.out.println(sqle);
}
}
</code>
h. PhilipSv: Java & mySQL
- Använd inte en odbc-jdbc brygga. Finns absolut ingen anledning. Använd jdbc istället.
- Använd prepared statements istället för vanliga statements.
- Och man ska ABSOLUT INTE försöka stänga några connections, statements eller resultsets i samma try block som man exekverar sin sql fråga. För vad händer med dessa om ett exception kastas vid exekveringen av sql frågan? Jo dessa resurser kommer i så fall bara att ligga och "flyta" runt. Stänga connections mm gör man i ett finally block istället. Alltså:
<code>
catch(ClassNotFoundException cnf) {//doSomething}
catch(SQLException sqle) {//doSometing}
finally {
try {
rs.close();
statement.close();
databaseConnection.close();
}
catch(SQLException ex) {}
}
</code>