Hej! Om du menar främmande nycklar så går det inte att göra än. Ska nog komma i senare version. Du får hålla reda på det själv :) För övrigt har inte ordet "relation" i "relationsdatabas" med kopplingen mellan tabeller att göra, utan det är tabellerna som utgör relationer. I matematiken är nämligen en relation en mängd av tupler (ung. strukturer) och det är just vad en tabell är. Stämmer, men nu pratar vi inte matematik utan databaser. Det finns något tillägg till Mysql som heter Innodb som klarar constraints med främmande nycklar. Fick inte riktigt grepp på det men kolla: http://www.mysql.com/doc/en/InnoDB_foreign_key_constraints.html. Exempel: Förutom det redan nämnda om "foreign keys", finns det så vitt jag vet inga SQL-satser som uttrycker dessa "relationer". Om du anger att en relatin i Access skall stödja refernsintegritet så har du skapat hust en "FOREIGN KEY constraint". Du har ju redan fått en länk av Ljungstedt:Relationer i MySQL
Går det att skapa relationer i MySQL.
Jag kommer från Access-vrälden och där går det i "Realationships" skapa relationer. Går detta även att göra i MySQL?Sv: Relationer i MySQL
Sv: Relationer i MySQL
Sv: Relationer i MySQL
Innebär detta att man inte kan ha relationer i MySQL.
Det betyder alltså att ytterligare en bit av databaslogiken flyttas upp i hierarkin till mellannivån mellan klienten och databasen.
Det jag menar är att det är inte mycket databaslogik (när det gäller posthantering) som kan skötas av databasen.
Hur långt borta är version 5 och kommer de där stödja relationer?Sv: Relationer i MySQL
Lite osäker men hoppas det kan vara till hjälp Sv: Relationer i MySQL
Tabell1 Order
Tabell2 OrderRader
Här har OrderRader en 1 till många relation med Order.
Varje Order kan ha flera orderrader.
Det är denna typ av relation jag menar.Sv: Relationer i MySQL
Vilken mening har dessa annat än att de hjälper en att automatiskt koppla ihop tabeller när man i Access grafiskt bygger upp frågor genom "drag'n'drop"?Sv: Relationer i MySQL
Meningen med den är att hindra föräldralösa barn. T.Ex. Om man ska inte kunna ta bort en kund om denna har ordrar. Eftersom Orden då inte kommer känna till sin beställare. Man kan heller inte lägga till en Order med ett kund id som inte finns i kundtabellen.Sv: Relationer i MySQL
http://www.mysql.com/doc/en/InnoDB_foreign_key_constraints.html
Läste du inte den?