De senaste 3 veckorna har jag fått ett felmeddelande. Är inte drivern du anger i koden från föregående version av MySQL? Det är inte samma version på webhotellet men ODBC 3.51 är den senaste versionen av Nu är inte jag så haj på mySQL men tänkte att jag skulle försöka hjälpa till ändå genom att komma med lite förslag om vad det kan vara... Felet kommer inte på samma sida hela tiden. Jag fick ett liknande fel häromdagen... Tack för tipset. Problem med mysql
<code>
Exception Details: Microsoft.Data.Odbc.OdbcException: ERROR [HY000] [MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.15-nt-log]Lost connection to MySQL server during query
</code>
Felmeddelandet kommer inte varje gång jag går in på sidan och oftast har det räckt med att uppdatera sidan för att den ska fungera.
Min databasanslutning ser ut så här
<code>
Dim strCnn As String = ConfigurationSettings.AppSettings("connectionstring1")
Function GetConnection()
Dim objConn As New OdbcConnection(strCnn)
Return objConn
End Function
och i web.config
<add key="connectionstring1" value="Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};server=server;database=databas;uid=användarnamn;password=lösenord;"/>
</code>
När jag kör sidan lokalt på min dator fungerar det. Det är på webhotellet jag får felmeddelandet
Någon som vet varför jag får felet?Sv: Problem med mysql
Har webbhotell uppgraderat MySQL servern medans du kör föregående version på din dator lokalt?Sv: Problem med mysql
MySQL Connector/ODBC och den kör jag både lokalt och den finns på webhotelletSv: Problem med mysql
Felmeddelande: Lost connection to MySQL server during query
Låter som om tiden för att exekvera en sql-fråga tar för lång tid. Kanske tar det längre tid på webhotellet än hemma pga att du har mer resurser. Kolla dina sql satser. Är det någon som tar ganska lång tid? Kanske kan man indexera den tabellen smartare?
Antar att du kollat så att du har samma asp/jsp/php sida lokalt som på webservern. Kan vara någon mitt där. Känns som om felmeddelandet t.ex lätt dyker upp om du missar någon where sats eller liknande...
När uppkom felet? Hade du gjort någon uppdatering precis på något ställe? Hör med webhotellet ifall de gjort någon uppdatering då? Är det någon av tabellerna som växt mycket på senare tiden...Sv: Problem med mysql
Jag har tex fått felet på en sida där jag hämtar en post
<code>
select info from information where vilken='alag'
</code>
Jag har även fått felet när jag kört en update
<code>
update s_matcher set resultat_a = 3, resultat_b=2 where id = 235
</code>
Jag har pratat med webhotellet och dom vet inte vad som är fel.
Jag har inga tabeller som innehåller mer än 2000 poster och asp.net dll:en är samma lokalt som på webhotellet.Sv: Problem med mysql
Varannan gång jag gick in på en sida fick jag ett odbc error (eller om jag använda jdbcn)... Tyckte det var skumt att det fungerade varannan gång. Om jag reloada fungerade.. reloada jag igen fungerade det inte osv...
startade om servern så löste det sig. jag hade uppgraderat lite grejjer (kommer inte igåg exakt vad det var) och det var nog något som hängde sig.. Lite svårt att få webhotellet att starta om kanske... men hör om det inte är fler som har felet...
testa även att göra en ny sida... som endast gör så minimala grejjer som möjligt.
Öppnar en connection på simplast sätt och hämtar ett fält i en tabell... och sedan stänger ned... ärdet samma fel då så är det ju webhotellet det är fel på.Sv: Problem med mysql
Webhotellet startade om servern men tyvärr så hjälpte inte det. jag får inte felet lika ofta nu men det kommer ibland.