Ska för första gången ge mej i kast med MySql från att bara ha jobbat med Access. Hallå! Ja jag har inte grävt så djupt ännu i MySql och kan inget om MsSql men förstår ditt resonemang. Tja, jag har inte direkt erfarenhet med Access och websidor. Har alltid jobbat med SQL. Jepp ... är hyggligt med på tåget !Många tabeller i en databas eller färre tabeller i ett par databaser ?
Vet att man i princip kan ha obegränsat antal tabeller i en databas men
om man av översiktsmässiga skäl vill dela upp tabellerna i flera databaser, blir då prestandan sämre ?
I mitt fall måste jag hantera uppåt 50-60 tabeller, detta efter normalisering ska sägas !Sv: Många tabeller i en databas eller färre tabeller i ett par databaser ?
Vet inte hur mySQL hanterar detta antal tabeller, men jag skulle absolut gå för fler tabeller i en databas istället för få tabeller och fler databaser. Helt plötsligt kommer du på att du har data i en tabell som ligger i en annan databas och då blir det knepigare.
Jag har en SQL-databas som innehåller 209 tabeller. Inga som helst prestandaproblem. Tror inte att mySQL är sämre på den fronten. Det handlar mer om hur du bygger upp tabellerna och vilken relation de har till varandra. Index osv är också viktigt att titta på. Ta tid på dig att designa upp tabellstrukturen, det kommer du tjäna på, jag lovar. Har själv alldeles för många gånger börjat med kod o databas samtidigt och man får göra om flera gånger för att allt inte passar riktigt.
Lycka till!
/FredrikSv: Många tabeller i en databas eller färre tabeller i ett par databaser ?
Vad jag tänkte på som gammal Access nörd är att mot access har du ju connection mot varje enskild databas som skapas vid varje session. Vid MySql försvinner väl den aspekten eller har jag fel !?Sv: Många tabeller i en databas eller färre tabeller i ett par databaser ?
Dock är det ju så att det skapas en connection till databasen vid varje request. Sedan stängs den när requesten är över (du stänger den med .Close()). Jag har aldrig sparat connections i sessioner, så det har aldrig varit ett problem. Dock är det så att om du har tre databaser måste du skapa tre connections. Om du har en databas räcker det ju med en.
Det kan naturligtvis finnas lägen då man måste ha två databaser, men då är det oftast applikationer som kanske ska prata med ett administrativt system (order/lager/fakturering). Då vill man ju t.ex. vis orderhistorik och den kanske kommer direkt från ADB-systemet medans användarinformation kanske sparas i "webdatabasen".
Förstår du hur jag menar?
/FredrikSv: Många tabeller i en databas eller färre tabeller i ett par databaser ?
Dock var det fel av mej att skriva session för databaserna skall ligga på en 2003 server lokalt.
Tack för att du tog dej tid ... det har hjälp !