Hejsan! Varför inte installera ett paket med Apache, MySQL och PHP tillsammans? Jo, har kikat lite på det men när jag ändå har installerat både Apache och PHP redan så tänkte jag försöka få det att funka. Men eftersom det verkar omöjligt får jag väl installra WAMP istället.. Det borde ju inte vara omöjligt. Eftersom du skall använda PHP, föreslår jag att du registrerar dig på PHPportalen och ställer din fråga där.Installation av MySQL
Försöker installera MySQL på min dator för användning från PHP/Apache. Själva installationen av progammet gick bra, men något med konfigureringen skiter sej :-(
Kör PHP 5.0.1 och har ändrat i php.ini så här:
extension_dir = "C:\Program\php-5.0.1\ext"
extension=php_mysql.dll
och har även kopierat php_mysql.dll och libmySQL.dll till windows\system32. Borde ha allt inställ enligt www.php.nets instruktioner men får ändå inte igång MySQL från PHP. Felmeddelandet jag får när Apache startas är:
"PHP Startup: Unable to load dynamic library 'C:\Program\php-5.0.1\ext\php_mysql.dll" och
"Det går inte att hitta procedurstartadressen mysql_drop_db i filen LIBMYSQL"
Det konstiga är att filerna ju finns just på det stället, och i window\system32!! Om nån kan hjälpa mej få ordning på detta blir jag väldigt tacksam!!
Jag kör Win XP Pro SP2, Apache 1.3.31 samt PHP 5.0.1
Mvh BurreSv: Installation av MySQL
http://www.wampserver.com/en/index.phpSv: Installation av MySQL
Sv: Installation av MySQL