Hej! Lagra inte datum i VARCHAR-fält. Det finns särskilda fälttyper för datum, t.ex. DATETIME eller TIMESTAMP. Tackar så mycket :) Vilket format har tid? Du kan kanske ändra det till något som fungerar? Hittade den här lösningen i en annan tråd.Välja ut det senaste datumet som är inlagt
JAg har en tabell med användare. Varje gång dom loggar in så lagras datumet i tabellen.
Hur gör jag för att plocka ut den senaste inloggade användaren med en SQL sats.
Alltså hur får man fram det nyaste datumet ur en tabell med hjälp av en SQL sats.
MVH
Jonas
Ps.Datumet är lagrat i ett Varchar fält.dsSv: Välja ut det senaste datumet som är inlagt
SELECT önskade fält
FROM logins
ORDER BY datum DESC
LIMIT 1
Sv: Välja ut det senaste datumet som är inlagt
Men då kommer vi till varför jag inte använde datatypen datetime eller timestamps...
När jag försöker lägga in ett datum i fältet så går det inte,,, använder mig utav ASP såhär ser det ut.
Dim tid
tid = now
Dim STRSQL
strsql = "update User set time = '" & tid & "' where username = '" & strnamn & "'"
Varför fungerar inte det?
MVH JonasSv: Välja ut det senaste datumet som är inlagt
Sv: Välja ut det senaste datumet som är inlagt
Function SQLDate(Value)
If IsDate(Value) Then
SQLDate = "'" & Year(Value) & "-" & Month(Value) & "-" & Day(Value) & " " & Hour(Value) & ":" & Minute(Value) & ":" & Second(Value) & "'"
Else
SQLDate = "Null"
End If
End Function
Function SQLText(Value)
If Len(Value) Then
SQLText = "'" & Replace(Value, "'", "''") & "'"
Else
SQLText = "Null"
End If
End Function
strsql = "update User set tid = " & SQLDate(now()) & " where username = '" & strnamn & "'"