Jag behöver en liten databas med två små tabeller, är det så att jag måste köpa programmet med licens och allt!? Hur skall du använda MySQL? Skall det kopplas ihop med ett program som du sedan distribuerar vidare till andra (t.ex. säljer)? Nej, jag ska lägga upp en några asp-sidor + en databas på en server som bara kan erbjuda MySQL databas. Har tidigare bara använt Access databasar när jag vill spara information från asp-sidor... Då behöver du ingen kommersiell licens, utan klarar dig med GPL. Det är fritt fram, alltså. Ok, men jag måste fortfarande köpa programmet eller kan jag ladda ner nått freeware som kan skapa databasen? Om du vill använda ett grafiskt verktyg kan du t.ex. använda http://www.mysql.com/products/administrator/index.html Men finns det inte något program som kan konvertera från Access till MySQL, utan att jag har MySQL... Vad är det som skall konverteras? Alla tabeller och all data? Men det är två tomma tabeller med 4 - 5 kolumner i varje. Så det är ingen information eller så. Det är bara för att kunna lagra information från användarna! Jo, men jag har ju inte programmet, så då antar jag att jag måste köpa det! Varför köpa? Det är bara att ladda ned det om du behöver... Tack, de va de som jag ville veta!! =) Ja, det är just serverdelen du behöver. I installationspaketen brukar medfölja en kommandoradsklient, men det finns grafiska alternativ att hämta på nätet. Nu har jag installerat MySQL och även ett grafiskt verktyg, MySQL Administrator. Men jag antar att hostname krockar med hostnamet från ISS. Localhost är väl default på båda? Att båda vill använda localhost borde inte vara något problem, eftersom localhost bara pekar på den lokala datorn (IP 127.0.0.1), inte på en specifik port. Hade du installerat både IIS och Apache, hade du däremot sannolikt fått en krock på port 80 (HTTP/WWW).MySQL!?
Databasen ska ju användas på en server där programmet och licensen finns...
Så finns det någon möjligthet att skapa denna utan att lägga ner en massa pengar?Sv: MySQL!?
Sv:MySQL!?
Sv: MySQL!?
Sv: MySQL!?
/JohanSv:MySQL!?
Har bara hittat ett program som kan konvertera, men då krävs både Access och MySQL...Sv: MySQL!?
Du kan exportera informationen i tabellerna som en textfil (t.ex. kommaseparerade värden) och sedan importera denna i MySQL.
Tabellerna kan du möjligen exportera som SQL. Sedan kan det dock behövas viss anpassning till MySQL innan den läses in.Sv:MySQL!?
Men de känns lite bitter att köpa det för två tabeller å sammanlagt 9 kolumner...Sv: MySQL!?
http://dev.mysql.com/downloads/
Men jag förstod det som att du redan har det liggande på en server:
<b>Databasen ska ju användas på en server där programmet och licensen finns... </b>Sv:MySQL!?
Men vilka av alla delar är det som jag måste installera? Jag kör IIS på datorn innan, men måste jag lägga in hela server-delen ändå för att skapa databasen? Vet inte om jag har laddat ner rätt installationsfil, kanske räcker med en mindre verision!? Men jag får det hur som helst inte att fungera!Sv: MySQL!?
Den här filen tycker jag verkar mest lämplig att ladda ned:
ftp://ftp.sunet.se/pub/unix/databases/relational/mysql/Downloads/MySQL-4.1/mysql-4.1.7-essential-win.msi
Jag har ingen erfarenhet av att köra MySQL tillsammans med IIS, så där har jag svårt att hjälpa dig. Förhoppningsvis fixar filen ovan konfigurationen själv.
Om du skulle vara intresserad av att använda Apache och PHP tillsammans med MySQL rekommenderas http://www.wampserver.com/en/index.phpSv:MySQL!?
Nån som vet hur jag går tillväga då? Antar att felet sitter där eftersom jag inte får MySQL Administrator att få kontakt med serverprogrammet.Sv: MySQL!?
Är du säker på att MySQL-servern är igång?
Kolla efter loggar i MySQL-katalogen. De kan säga något om eventuella problem.
Pröva gärna med konsollklienten först. Du borde hitta den i MySQLs katalog, eventuellt underkatalog 'bin'.