Jajjemensan, har ni sett den förr? Jag med men denna gång fattar jag verkligen inte vad det kan vara. Det där meddelandet brukar innebära att man bara har givit rättigheter till 'user' att ansluta, men inte till 'user@localhost'. root@localhost har rätt att ansluta Efter att ha fått divere fler fel så kom jag på idén att prova runt lite merCan't connect to MySQL server on 'localhost'
Server = Win 2000 Server
DBv = mysqld-4.0.17-nt
Odbc = myodbc-2.50.39-nt / MyODBC-3.51.06
Jag får felet
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[MySQL][ODBC 3.51 Driver]Can't connect to MySQL server on 'localhost' (10061)
Koden jag använder för att connecta kan skilja lite. Men denna gång har jag provat det mesta utan några bra resultat.
<code>
'cs = "Driver={mySQL};Server=localhost;Option=16834;Database=tester;USER=root;PASSWORD="
'cs = "Driver={mySQL};Server=localhost;Port=3306;Option=131072;Stmt=;Database=tester;Uid=root;Pwd=;"
'cs = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;DATABASE=tester;USER=root;PASSWORD=;OPTION=3;"
Set xConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
'xConn.ConnectionString = "DSN=dsnt"
xConn.Open "dsnt"
</code>
Det som är avbockat är några av de connectionsträngar jag provat dock utan bra resultat.
dsnt är en "System DSN" som säger att den fungerar när jag testar den i ODBC Data Source Admin interfacet. Jag kan även connecta till databasen från min maskin via Navicat. WinMySQLAdmin tycker att databasen ser såååå bra ut så och klagar inte på något.
Felet är alltså precis som att IIS inte fattar att mySQL finns där. Det enda jag kan komma på som inte är som det skall då är om det saknas en path någonstans eller att ODBC drivisarna inte funkar som de ska, dvs att IIS inte fattar att ODBC drivisarna finns där. Och ja, jag har startat om :)
Så, HILFE!Sv: Can't connect to MySQL server on 'localhost'
Sv:Can't connect to MySQL server on 'localhost'
kolla http://www.ericherlitz.se/odbc1.gif
jag kan ansluta via adminprogram till mysql men inte via iis, helt miffo :(Sv: Can't connect to MySQL server on 'localhost'
Det lösningen är är att registrera en user vid namn ODBC@localhost
Detta löste alla problem!