Har precis installerat MySQL Server 4.1 och får ett felmeddelande när tabeller ska läggas in. Det ser ut så här: Jag kör upplägget från MySQL Administrator. Databas går att skapa, men det blir problem med tabeller. Felet verkar uppstå alldeles i slutet av beskrivningen av tabellen. Där står nycklar och index om det finns några sådana. Har du någon nycket i tabellen? Har du satt några index? Är du säker på att du inte har någon nyckel? När jag skapar det första fältet i en tabell i MySQL Administrator så sätts den automatiskt som nyckel. Jo jag har nyckel. Finns ppå första id-fältet. I felmeddelandet står det "TYPE = InnoDB' at line 1". Ska man tolka det som en uppmaning eller har det med databasen att göra? Error 1064 kommer upp även när jag går in via kommandotolken och t.ex. skriver "Show tables". <b>I felmeddelandet står det "TYPE = InnoDB' at line 1". Ska man tolka det som en uppmaning</b> Det verkar vara något i installationen eller databasen som är korrupt... Testa att skapa en ny databas och se om det fungerar att skapa en tabell i den.Error 1064
MYSQL Error 1064
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MYSQL server version for the right syntax to use near ')
TYPE = InnoDB' at line 2Sv:Error 1064
Sv: Error 1064
Ifall du inte har någon nyckel så testa att lägga till en. Det kan hända att programmet förutsätter att det ska finnas en nyckel. Det är för övrigt bra att alltid ha en nyckel.Sv:Error 1064
Nej, det är ingen uppmaning. Enligt ditt startinlägg ovan är det felaktig syntax precis före den avslutande högerparentesen i CREATE TABLE-satsen. Efter parentesen kommer TYPE = InnoDB som anger av vilken tabellen skall vara.
Misstänker att det har kommit med ett kommatecken precis före parentesen. Kanske är det en bugg i MySQL Administrator.
Blir det verkligen syntaxfel även när du skriver bara
<code>show tables;</code>
på kommandoraden?Sv: Error 1064