För mig i alla fall. Här löses de säkert ganska omgående. 1) Här kan du hitta referensen till ADDDATE: Ahh ursäkta mig...:) Ja, det heter ADDDATE. >Det är bara Mikael som är totalt ute och cyklar och inte har koll på vad du postar i för kategori. ;)Ett par kluriga SQL-frågor
Den första frågan är hur jag kan använda adddate. Jag har en tabell med fakturor som har ett fakrureringsdatum, hur kan jag skriva frågan så jag kan använda adddate?
Den andra frågan är följande. jag ahr tre tabeller kund, faktura och fakturarad. Hur kan jag skriva SQL-frågan så jag får ut de kunder som <b>inte</b> har handlat något?Sv: Ett par kluriga SQL-frågor
SELECT Kundnamn, DATEADD(x,y,,z) as EttAnnatDatum
FROM Kund
Du måste ju berätta VAD DU VILL FÅ UT. Det finns säkert 1000000 sätt att skriva en fråga om syftet är att du skall använda DATEADD (som den heter i SQL Server)
2)
SELECT Kolumner, ... FROM Kunder K
WHERE NOT EXISTS (SELECT * FROM Faktura F WHERE K.Kundnummer = F.Kundnummer)
/mickeSv: Ett par kluriga SQL-frågor
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/date-and-time-functions.htmlSv:Ett par kluriga SQL-frågor
Det jag vill ha ut är förfallodatum. Jag har ju ett faktureringsdatum i tabellen och jag har även betalvillkoren i tabellen. Kan jag på våt sätt använda dem för att få ut förfallodatum? Hade för mig det hette ADDDATE, jag använder MySQL.Sv: Ett par kluriga SQL-frågor
Det är bara Mikael som är totalt ute och cyklar och inte har koll på vad du postar i för kategori. ;)
Så här borde du kunna använda adddate för att få ut förfallodatum:
adddate(faktureringsdatum, interval betalningsvillkor day)Sv:Ett par kluriga SQL-frågor
Aj, aj, aj nu såg jag! Här skall jag inte vara... :)
/micke