Skall med hjälp av en SELECT sats sortera en massa förare med hjälp av deras snabbaste tider... Låtern enkelt va?? Det tyckte jag med och skrev satsen.... Efter att ha kört den på tävling insåg vi att den sorterade fel... Hej Niklas Eller snarare Om jag vill ha med alla Variabler... Brukar ju skriva SELECT * FROM..................................... Använder du GROUP BY kan du inte använda * (som du inte ska använda annars heller). Alla kolumner du tar med måste du gruppera efter, alternativt köra genom en mängdfunktion (MIN, MAX, AVG osv). Alltså, alla kolumner som du bara radar upp i SELECT-satsen måste finnas listade efter GROUP BY. Men om jag vill Skriva ut tabellen alla fält... SELECT Min(Tid), Nästa variable, Nästa Variable, Nästa variable FROM Tid GROUP BY ForarId, Nästa variable, Nästa Variable, Nästa variable ORDER BY TidSELECT sats..
Har en tabell med bla tider och startnr...
Så jag skrev:
'SELECT * FROM tid GROUP BY StartNr ORDER BY Tid'
Och jag fick ut en lista med sorterade tider som förarna gjort...
Problemet kommer nu....
Eftersom vissa förare kört en massa gånger så finns det ju en massa tider som förarna kört och den sorterar efter förarens första tid... Alltså inte förarens snabbaste.. Vad skall jag ändra i SELECT satsen så den sorterar tiderna efter förarens SNABBASTE tid och inte första tid??Sv: SELECT sats..
Nu är inte jag någon mysql-snubbe, så jag hoppas att jag inte skriver något knasigt.
Men testa något liknanade:
SELECT StartNr, Min(Tid) FROM tid GROUP BY StartNr ORDER BY Tid
// MvH Björne
Sv:SELECT sats..
SELECT StartNr, Min(Tid) AS min_tid FROM tid GROUP BY StartNr ORDER BY min_tid
Sv: SELECT sats..
Det är som sagt lite mer varialber som skall med..Sv:SELECT sats..
/JohanSv: SELECT sats..
Måste jag då först söka med Min() osv och sedan göra en sökning för att få reda på de andra variablerna??
Verkar ju vara lite långsökt....
Skulle det gå att skriva SELECT Min(Tid), Nästa variable, Nästa Variable, Nästa variable FROM Tid GROUP BY ForarId ORDER BY TidSv:SELECT sats..
/Johan