Försöker lära mig php och mysql utan vidare resultat. Jag vill köra en webshop lokalt för att se hur det fungerar. Jag har skapat databsen och alla tabeller och använder mig av exempelkod (så det är inte kodrelaterat fel iaf). När jag ska köra igång får jag följande felmeddelanden och jag har ingen aning om hur jag åtgärdar detta: Det ser ut som om ditt PHP-skript inte hittar includefilerna på den plats den letar. Den letar i webserverns root, men jag tror att filerna borde ligga i mappen "Dynsite". Kolla dom rader i ditt PHP-skript som inkluderar filerna och titta på sökvägen där. Om sökvägen börjar med en / så ta bort den, alltså om det står tex "/settings.php" så ändra till "settings.php". Vad det tecknet gör är att tala om för PHP-skriptet att utgå från webserverns root. Utan tecknet så utgår skriptet från sin egen plats. tack för det snabba svaret...Testade att lägga filerna direkt på webserverns root men fick bara upp en blank sida? Index.php ser ut på följande sätt:Mysql & php
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Warning: main(c:\inetpub\wwwroot/settings.php) [function.main]: failed to open stream: No such file or directory in c:\Inetpub\wwwroot\Dynsite\index.php on line 8
Warning: main() [function.include]: Failed opening 'c:\inetpub\wwwroot/settings.php' for inclusion (include_path='.;C:\php5\pear') in c:\Inetpub\wwwroot\Dynsite\index.php on line 8
Warning: main(c:\inetpub\wwwroot/dbfunc.php) [function.main]: failed to open stream: No such file or directory in c:\Inetpub\wwwroot\Dynsite\index.php on line 10
Warning: main() [function.include]: Failed opening 'c:\inetpub\wwwroot/dbfunc.php' for inclusion (include_path='.;C:\php5\pear') in c:\Inetpub\wwwroot\Dynsite\index.php on line 10
Fatal error: Call to undefined function StartDBConnection() in c:\Inetpub\wwwroot\Dynsite\index.php on line 12
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppskattar all hjälp på denna, för er, säkert supperlätta fråga! tack på förhandSv: Mysql & php
Sv:Mysql & php
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
<?php
// Slå på buffring
ob_start();
// Starta sessionen
session_start();
// Inkludera inställningarna
define("DOC_ROOT", $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/");
include(DOC_ROOT."settings.php");
// Inkludera databasfunktionerna
include(DOC_ROOT."dbfunc.php");
// Skapa en databaskoppling
$dbh = StartDBConnection();
// Hämta inställningar från databasen
GetSettings($dbh);
// Hämta in temat
include(DOC_ROOT."themes/".THEME."/theme.php");
// Variabeln vi lagrar hela sidan i
$buffer = '';
// Ladda sidan
Theme_Main($buffer, $dbh);
// Skriv ut sidan
echo $buffer;
// Stäng ner databaskopplingen
StopDBConnection($dbh);
?>
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gissar på att det är 8:e raden jag ska ändra på eller har jag fel?