Hej det låter ju som om du skulle ha olika encoding på olika sidor.. ser båda vettiga ut i databasen då? Båda ser vettiga ut när jag kollar in i databasen via MySQL QueryAnalyser, encodingen på sidor(na) är den samma då det är "samma" sida som laddas, bara innehållet som byts ut. Är du säker på att den encoding du har angett verkligen används? Stämmer encoding med content-type? Kolla i Page Info i Firefox. Japp, dem stämmer överrens. ISO-8859-1 både i encoding och content-type. Nu har jag gjort en temporär lösning genom att köra texten genom en funktion:Konstiga tecken när jag skriver ut åäö från databasen (men bara ibland)
Har flyttat våran sajt från ett webbhotell till en egen server, tyvärr upplever vi en del problem.
Har installerat MySQL v 4.0.16 på våran win 2003 server och importerat databasen som fanns på webhotellet.
Problemet är bara att vissa textstycken ser lite märkliga ut, åäö är utbytta mot "konstiga" tecken (UTF-8 verkar det som).
Kollar jag direkt i databasen, via MySQL Administrator, så ser jag inga konstiga tecken. Det är först när jag skriver ut dem på vår sida som det blir konstigt.
Det märkligaste av allt är att detta inte sker på samtlig data i databasen. Jämför tex:
http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=159&SubMenu=2 (konstiga tecken här)
med tex:
http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=287&SubMenu=2 (inga konstiga tecken)
Hur sjutton kan det komma sig att åäö byts ut i vissa "artiklar" medan det inte gör det i andra?
Jag har försökt jämföra de artiklar som får sina åäö:n utbytta för att försöka se något mönster, men det känns helt slumpmässigt utvalt.
Notera att detta inte bara gäller i bland artiklarna på sidan, även i forumet på vissa ställen (men betydligt färre) upplevs detta problem.
Någon som har ett förslag på hur jag löser detta? Och gärna förklara fenomenet som för mig verkar mycket märkligt (okej om alla åäö i samtliga artiklar byttes ut, men bara vissa? Skumt).Sv: Konstiga tecken när jag skriver ut åäö från databasen (men bara ibland)
Sv:Konstiga tecken när jag skriver ut åäö från databasen (men bara ibland)
Skumt, ellerhur?Sv: Konstiga tecken när jag skriver ut åäö från databasen (men bara ibland)
Sv:Konstiga tecken när jag skriver ut åäö från databasen (men bara ibland)
Det här förvirrar mig :) Känns mycket ologiskt.Sv: Konstiga tecken när jag skriver ut åäö från databasen (men bara ibland)
Function utfFix(strText)
strText = Replace(strText,"Ã¥","å")
strText = Replace(strText,"Ã…","Å")
strText = Replace(strText,"ä","ä")
strText = Replace(strText,"Ä","Ä")
strText = Replace(strText,"ö","ö")
utfFix = Replace(strText,"Ö","Ö")
End Function
Detta är ingen premanent lösning och jag är fortfarande ute efter hjälp för detta problem.
Så om någon har ett bra förslag så skulle jag uppskatta det.