Jag har en tabell med följande utseende: Har inte koll på om detta fungerar i MySQL, men i T-SQL hade jag gjort såhär: Ja den tanken har slagit mig, men den version på MySql (4.0.22) som jag kör verkar inte klara av INNER JOIN på det sättet. Det är nästlade frågor som inte fungerar. Då får du först köra första frågan "SELECT SPELARE_ID, MAX(Datum) tabell" och kasta in i en temptabell, sedan joina med temptabellen och slutligen ta bort temptabellen. Ok - ska prova detta vid tillfälle. <code> Lars >> Jag gjorde ett test med de exempeldata som du visade och fick då fram det resultat som du beskrev. Det var nog så att jag inte gjorde rätt... nu fungerar det med den koden du skrev! Stort tack för hjälpen!Endast plocka ut sista datumet för respektive ID
SPELARE_ID | DATUM | NUVARDE
Exempel på data för två spelare:
1 | 2005-09-01 | 55000
1 | 2005-09-02 | 60000
1 | 2005-09-03 | 70000
2 | 2005-09-01 | 24000
2 | 2005-09-05 | 31000
Nu vill jag skriva en fråga så jag bara får ut de posterna som innehåller sista datumet för respektive spelare. För exemplet ovan ska fråga returnera:
1 | 2005-09-03 | 70000
2 | 2005-09-05 | 31000
vet inte hur jag ska lyckas, har försökt på alla möjliga sätt med max(datum). Men det vill sig inte.Sv: Endast plocka ut sista datumet för respektive ID
SELECT SPELARE_ID, DATUM, NUVARANDE FROM tabell INNER JOIN (SELECT SPELARE_ID, MAX(Datum) tabell) A ON tabell.SPELARE_ID = A.SPELARE_ID AND tabell.DATUM = A.DATUM
/JohanSv:Endast plocka ut sista datumet för respektive ID
Sv: Endast plocka ut sista datumet för respektive ID
/JohanSv:Endast plocka ut sista datumet för respektive ID
Tack för hjälpen !Sv: Endast plocka ut sista datumet för respektive ID
select p1.spelare_id, p1.datum,p1.nuvarde
from player p1 inner join player p2 on p1.spelare_id = p2.spelare_id
group by p1.spelare_id, p1.datum,p1.nuvarde
having p1.datum = max(p2.datum)
</code>Sv:Endast plocka ut sista datumet för respektive ID
Har provat det också men det fungerar inte, den plockar med alla rader, även de som inte stämmer med "Having..." satsen.Sv: Endast plocka ut sista datumet för respektive ID
Kan du exemplifiera på vilket sätt det inte stämmer?Sv:Endast plocka ut sista datumet för respektive ID