Hej! Jag tror att rekommendationen från MySQL är att man gör alla uppdateringar på den ena servern (det var något år sedan jag läste på om detta, så jag kan minnas fel...), då kommer förändringarna över på båda servrarna.spegla två st MySql databaser?
Det är så att vi har två st server som står på olika platser i landet. Dom hämtar information ifrån en Mysql server som finns på den ena servern.
Nu är det så att om den servern som Mysql servern ligger på går ner, tex strömavbrott eller omstart så tappar den andra servern kopplingen och dör.
Kan man ha två st Mysql servrar, som ligger en på var server, men som innehåller samma information och uppdaterar varandra som en typ av spegling?
Har läst lite om "replicating", men då är en master som tillhanda håller informationen till den som är slave och inte tvärt om. Vi vill att båda ska kunna ta in ny information och ge varandra uppdatering om saker som lagts in i dastabaserna.
Vi använder databasen idag till att hålla reda på admins och bannade folk ifrån våra server. Men vi vill kunna banna och lägga in nya admins på var sitt håll men att båda servrarna ser likadana ut tex varje natt kl 06:00 när dom skickar informationen till varandra.
är detta möjligt?
MVH
MattiasSv: spegla två st MySql databaser?
Ett annat alternativ är att ha en extra databas som du speglar åt "andra hållet", dvs där du bara lägger till uppgifter på den servern som du inte skriver till i vanliga fall. Dessa uppgifter speglas i normalfallet över till den andra servern och på den servern kan du ha en applikation som flyttar över datat till den vanliga databasen.
/Johan