Jag plockar ut data från två tabeller med hjälp av JOIN. Kan jag på något sätt få fram vilken tabell som datan kom ifrån? Hur menar du? Om du använder JOIN borde du veta redan utifrån fältnamnet vilken tabell datan kommer från. Hade det varit UNION hade det varit en annan sak... Du kan ta med en kolumn med tabellnamnet: Ah, smart! Och det funkar... nästan. Går det bara att ha 6 tecken i namnet? Allt över det blir bortkapat i alla fall. Det var visst inte max antal tecken som var problemet utan att båda namnen skulle vara lika långa. Ok då vet jag. Det går ju i alla fall att lösa med lite extra kod. Varför använda strängar? Det går väl lika bra att använda tal? Jag vill få ut tabellens namn men nu när jag ändå måste använda If-satser så går det givetvis lika bra med tal. Det går bra om select-frågan med det längsta namnet ligger först. <b>Det går bra om select-frågan med det längsta namnet ligger först.</b>Veta vilken tabell det är
ThomasSv: Veta vilken tabell det är
Sv: Veta vilken tabell det är
SELECT "tabell1" AS Tabell, Fält1, Fält2 FROM tabell1
UNION ALL
SELECT "tabell2" AS Tabell, Fält1, Fält2 FROM tabell2
/JohanSv:Veta vilken tabell det är
Givetvis kan jag skriva något kortare och använda mig av If-satser och sedan skriva ut det "manuellt" men det vore smidigast om jag fick det rätt från databasen direkt.
Varför är det så?
ThomasSv:Veta vilken tabell det är
SELECT 1 AS TabellNr, Fält1, Fält2 FROM tabell1
UNION ALL
SELECT 2 AS TabellNr, Fält1, Fält2 FROM tabell2
ThomasSv:Veta vilken tabell det är
Hmm varför tänkte jag inte på det tidigare. Tackar!
Thomas