Hej! tackar... det var ingen dum ide att slänga ihop det innan faktiskt, tänkte jag inte på... ska testa direkt fick förresten detta felmeddelande när jag körde denna sql sats i query browser: Jag förstår inte riktigt vad du ska med LIKE till i det här fallet. Lättast är att använda ett vanligt likamed-tecken. SELECT * FROM radio WHERE event = "'"& % & "', '" & strString &"'" Nu har du nog sluddrat till din SQL-sats, Magnus. Kolla över den igen. Fårstår inte riktigt varför du ska använda CONCAT, lättare är det att skrivaLIKE med parameter?
Jag har mest sysslat med mssql programmering men jag har nu ett mysql projekt på gång.
Det jag vill göra är att välja ut vissa poster med hjälp av LIKE och en parametersträng från asp.net 2.0.
Typ så här hade jag skrivit i mssql.
SELECT * FROM tabell WHERE datum LIKE '%' + @parameter + "%"
Jag kan skriva så här i mysql
SELECT * FROM tabell WHERE datum LIKE '%Sträng%'
Det funkar bra, men jag måste kunna kombinera '%' och strängparametern jag får in från asp.net. Det verkar inte som MySQL köper + tecknet. Hur ska man skriva? Jag testa CONCAT funktionen men det ville den inte veta av ihop med LIKE.
Vore perfekt om någon kunde hjälpa mig med detta, tack!
/Ola AhlmanSv: LIKE med parameter?
SELECT * FROM tabell WHERE datum LIKE CONCAT('%', Sträng, '%')
fungerade bra nu när jag provade.
Annars kanske du kan slå ihop strängarna innan du skickar över dem till MySQL...?
Sv:LIKE med parameter?
Sv: LIKE med parameter?
SELECT * FROM radio WHERE event LIKE CONCAT('%','Kalmar' ,'%')
Illegal mix of collations (latin1_swedish_ci,IMPLICIT) and (utf8_general_ci,COERCIBLE) for operation 'like'Sv:LIKE med parameter?
Sv: LIKE med parameter?
Och varför skulle han inte vilja ha LIKE? Han kanske söker efter poster där event innehåller Kalmar, inte poster där event är exakt Kalmar.Sv:LIKE med parameter?
SELECT * FROM radio WHERE event LIKE '%KALMAR%'
då får du ut alla event-poster som innehåller ordet Kalmar och jag antar att det är vad du ville.
/Jacob