Fösöker uppdatera via en form och använder mig av följande kod: Efternamn=", & Efternamn & ",.... Tacksåmycket det var kommat som var felet, va man kan förblinda sig i koden ibland... Kolla om Querystring verkligen innehåller ett värde innan du plockar in den i variabeln. tyvärr så verkar d som om jag inte får med mig nått id från formuläret... jag får ingen resultat då jag skriver ut anstalldsid:et tack för din hjälp Peter.. Jag hittade felet... update via form
<code>
anstalldsid= request.querystring ("id")
Namn = Server.HTMLEncode(request.Form("Namn"))
Efternamn = Server.HTMLEncode(Request.Form("Efternamn"))
Funktion = Server.HTMLEncode(Request.Form("Funktion"))
Avdelning = Server.HTMLEncode(Request.Form("Avdelning"))
Set cn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
call connopen
StrSQL = "Update tbl_avpersonal set Namn=" & Namn & ", Efternamn=", & Efternamn & ", Funktion=" & Funktion & ", Avdelning =" & Avdelning &" where id=" & anstalldsid
cn.execute (strsql)
</code>
jag får felet...
Error Type:
Microsoft VBScript compilation (0x800A0401)
Expected end of statement
/av/avupdateanstalld.asp, line 29, column 66
StrSQL = "Update tbl_avpersonal set Namn=" & Namn & ", Efternamn=", & Efternamn & ", Funktion=" & Funktion & ", Avdelning =" & Avdelning &" where id=" & anstalldsid
va kan det bero på?Sv: update via form
Ta bort kommatecknet i mitten.
Efternamn=" & Efternamn & ",.... Så här bör det bli!!
Du kanske också bör innesluta variablerna med enkelappostrofer, eller?
Efternamn='" & Efternamn & "',.... typ så.Sv:update via form
Nu verkar det som om jag inte får me mig id:et från formen har response.writat sqln och jag får med mig allt förutom id:et och då uppdateras inte databasen.
Så här skickar jag id:et från formen:
<code>
<form name="form1" method="post" action="avupdateanstalld.asp?id="<%=rs.Fields(0).Value %>">
</code>
Och sql satsen i den sidan ser ut så:
<code>
StrSQL = "Select Id, Namn, Efternamn, Funktion, Avdelning from tbl_avpersonal where id=" & anstalldsid
</code>
Har även försökt så här:
<code>
<form name="form1" method="post" action="avupdateanstalld.asp?id="<%=anstalldsid %>">
</code>
Här är vad jag får av sql satsen i avupdateanstalld.asp...
Update tbl_avpersonal set Namn='Johan', Efternamn='Johansson', Funktion='Webmaster', Avdelning ='IT' where id=
Kan jag vara förblindad av koden igen?Sv: update via form
anstalldsid= request.querystring ("id")
Response.Write(anstalldsid)
Response.End
Vad skrivs ut?Sv:update via form
Sv:update via form
Först försökte jag ta med mig id:et så här:
<code>
<form name="form1" method="post" action="avupdateanstalld.asp?id="<%=(rs.fields(0).value)%>">
</code>
När det egentligen skulle se ut så här:
<code>
<form name="form1" method="post" action="avupdateanstalld.asp?id=<%=(rs.fields(0).value)%>">
</code>
Felet var positioneringen av dubbelfnuttarna.
Tackar ännu en gång för din hjälp Peter