Jag ska installera MySQL på en server (Windows Small Business Server 2003). Förutom vanliga C:\ (där alla program finns installerade) finns även en delad enhet (G: gemensam). där all företagsinfo finns och från vilken det görs backuper varje vecka. Du kommer inte kunna ta backup på databaserna när MySQL är igång, så det är bättre att schemalägga en backup av databaserna till den gemensamma enheten istället. Finns enheten på samma server eller ligger den på en annan server? Ligger den på en annan server kommer MySQL gå betydligt långsammare! Den ligger på samma server. Skapar man en schemalagd backup med MySQL Administrator skapas det ett jobb i windows schemaläggaren i bakgrunden. Men det går inte kopiera filerna rakt av, datat måste exporteras ur databasen.Vart bör MySQL respektive databaserna installeras?
Det är förstås önskvärt att ha databaserna liggades på gemensamma disken eftersom de då automatiskt säkerhetskopieras, men vart ska jag installera själva databashanteraren, MySQL? På C eller G? Och går det att ändra vara databaserna ska ligga (istället för förvalda C:\mysql\data till ex g:\databas\)? Jag har försökt att lägga till datadir="C:/www/mysql/Data/" my.ini under WINDOWS-katalogen, men när jag startar om MySQL försvinner den raden.....
Jag använder MySQL 5.0 med msi-installer.
Tacksam för hjälp/tips!Sv: Vart bör MySQL respektive databaserna installeras?
/JohanSv:Vart bör MySQL respektive databaserna installeras?
Schemalägger man backup i mySQL, eller menar du att jag bara ska ta en backup från mappen via windows schemaläggnig?Sv: Vart bör MySQL respektive databaserna installeras?
/Johan