Hej, Hur ser din stored procedure ut? Nu har jag bara jobbat med stored procedures i MSSQL och Postgre men det bör se ut någonting så här enligt manualen: Hej igen,Lagrade procedurer i MySQL 5
jag kör lagrade procedurer i ett javaprogram med Connector/J, och får följande SQLException:
java.sql.SQLException: Driver requires declaration of procedure to either contain a '\nbegin' or '\n' to follow argument declaration, or SELECT privilege on mysql.proc to parse column types.
Kör jag samma anrop direkt i mysql-prompten funkar det felfritt.
Såvitt jag kan förstå kör jag den senaste versionen av Connector/J, men det skulle kunna ligga nån gammal version och skräpa.
Kan man programmatiskt kolla vilken version man har? Med nån fin metod eller så.
Tack för tips,
/JohannesSv: Lagrade procedurer i MySQL 5
CREATE PROCEDURE procedurnamn(argument1, argument2,....)
BEGIN
SELECT * FROM tabell where a=argument1 AND b=argument2......
ENDSv:Lagrade procedurer i MySQL 5
detta problem har diskuterats flitigt på MySQL:s forum och det har visat sig att en procedur skapad av en användare@host inte kan köras av användare@en_annan_host och inte heller av två olika användare från samma host, om inte användaren har select-privilegier på mysql.proc, vilket inte alla databasadministratörer vill ge sina användare. Lyckligtvis var min vänlig nog att göra det... :)
Det verkar hursomhelst som att MySQL har förstått att detta är ett problem och det kommer nog komma en fix vid tillfälle.
/Johannes