Jag sitter och jobbar på en mailfunktion, men för att den skall fungera så måste jag kunna hämta data som skickats ifrån ett flervalsfält (multiple select-list) i ett formulär. <b>när jag först lagrar dessa data i ett textfält (som kommaseparerade tal) så kan jag inte använda kommandot IN. Jag har fått info om att det bara är så det är</b>Problem med IN-kommando samt att spara kombinationer av värden ifrån multiple-se
Jag jobbar med asp och vb-script i mysql 4.
I normala fall när jag jobbat med sql-kommandot IN i sql-satser så har det alltid fungerat att använda in-datan ifrån mitt formulär direkt, men när jag först lagrar dessa data i ett textfält (som kommaseparerade tal) så kan jag inte använda kommandot IN. Jag har fått info om att det bara är så det är, så därför vill jag istället spara värdena jag får in i olika rader med alla tänkbara kombinationer som kan bli av de val som gjorts i formuläret.
Så här tänkte jag göra:
Indatan som kommer i från formuläret:
Formulärfält 1 = en mailadress
formulärfält 2 = 1 multiple select-lista som skickar ett eller flera värden.
formulärfält 3 = 1 multiple select-lista som skickar ett eller flera värden.
Tanken är att spara alla tänkbara kombinationer av de värden som valts i multiple-select-listorna.
Exempel: om array1 (dvs formulärfält 2 ovan) innehåller 3st värden och array2 (formulärfält 3 ovan) också innehåller 3st värden:
Detta skall då sparas enl. följande i en tabell:
första raden = mailadress + array1 värde 1 + array2 värde 1
andra raden = mailadress + array1 värde 1 + array2 värde 2
tredje raden = mailadress + array1 värde 1 + array2 värde 3
Nu har man sparat alla kombinationer som kan ske med värde 1 i första arrayen.
Nu till nr2:
fjärde raden = mailadress + array1 värde 2 + array2 värde 1
femte raden = mailadress + array1 värde 2 + array2 värde 2
sjätte raden = mailadress + array1 värde 2 + array2 värde 3
Och slutligen för att få med sista värdets kombinationer:
sjunde raden = mailadress + array1 värde 3 + array2 värde 1
åttonde raden = mailadress + array1 värde 3 + array2 värde 2
nionde raden = mailadress + array1 värde 3 + array2 värde 3
Hur gör jag detta med asp och sql?
Någon som vet?
//JakobSv: Problem med IN-kommando samt att spara kombinationer av värden ifrån multipl
Det låter konstigt. Det borde fungera. (För det är väl till höger om IN du stoppar in dessa data?)