Hej! Jag har problem att spara textsträngen ifrån ett textfält i ett tabellfält i min databas. Hur skriver du din SQL-sats? Vad har du för typ på fältet i tabellen? Det har hänt mig några ggr att jag tror att bara den första raden spars. Men att det lite senare visar sig vara då jag ska visa texten i html som problemet är. Mitt problem verkar har uppstått genom att jag använt fel värden i "kollationering" i min nya mysql-databas. Spara radbrytning ifrån textfält i mysql-databas.
Jag har testat lite olika saker, men inget verkar fungera.
Jag försöker spara indatan ifrån mitt formulär, men om jag gör ett enterslag (dvs byter rad) så sparas inget efter radbrytningen. Jag tänkte det berodde på att jag inte konverterade formulärvärdet innan jag sparade det i databasen, men det verkar inte var där felet ligger heller.
Jag kör följande konvertering innan insättning i databasen:
texten = request.form ("textrutans_namn")
nya_texten = Replace(texten, chr(13), "<br>")
Hur jag än vrider och vänder det hela så sparas bara första raden.
Nån som har nåt tips om hur jag gör för att det ska fungera?
Jag kör Vb-script och mysql.
Mvh
JakobSv: Spara radbrytning ifrån textfält i mysql-databas.
Sv: Spara radbrytning ifrån textfält i mysql-databas.
Sv:Spara radbrytning ifrån textfält i mysql-databas.
Det knepiga är att det funkar på vissa av mina sidor när fälten(de som ej är vanliga textfält) har vanlig latin1_swedish_ci, men de fält som är just textfält och har latin1_swedish_ci fungerar inte att extrahera ifrån databasen, trots att de innehåller värden.
När jag ändrade kollationering till ucs2_swedish_ci för dessa fält, så fungerade det helt plötsligt!
Jag minns att jag valde latin1_swedish_ci vid importering av min databas i mysql, så jag gissar att min gamla databas hade lite annan kodning, tex kanske att standarden i den databasen var just ucs2_swedish_ci.
Nån som har åsikter om det är några problem att använda just ucs2_swedish_ci för svenska tecken?