Hej! Vilken är anledningen till att du vill ha databasen liggande i applikationens mapp? Det går förvisso genom att du sätter parametern datadir i my.ini. Men då hamnar alla databaser i applikationens mapp. Egentligen ingen alls, trodde bara att det skulle vara på det sättet för att hålla ordning på de olika projekten och för att det skulle vara lätt att flytta över databasen till webbhotellet. För att flytta över databasen till webbhotellet tar du en dump, dvs skapar en textfil med SQL-satser som skapar tabellerna och lägger in grundläggande data. Det medföljer ett program (mysqldump) med servern för att göra just detta. Ok, då förstår jag. Men följer alla rader med eller hur gör man i så fall för att flytta med dem? <b>Men följer alla rader med eller hur gör man i så fall för att flytta med dem?</b> <b>Men följer alla rader med eller hur gör man i så fall för att flytta med dem?</b>MySQL och .NET - Nybörjarfråga
Jag har precis installerat mysql server 4 på min burk för att kunna skapa databaser som jag sen ska använda i olika ASP.NET-applikationer. Nu är jag totalt grön på hur man administrerar databaser så då behöver jag lite hjälp!
Jag vill ju kunna skapa en databas i en applikation så att den ligger i applikationens mapp. Hur gör jag då och hur vet servern om att den ligger där?
Jag vet hur sql fungerar och kan använda mig av sqlserverns command client för att skapa databaser. Men jag skulle behöva lite grundläggande tips.
Sedan när väl databasen ligger i "localhost" så hur ansluter jag bäst ifrån .NET?Sv: MySQL och .NET - Nybörjarfråga
Sv:MySQL och .NET - Nybörjarfråga
Sv: MySQL och .NET - Nybörjarfråga
Sv:MySQL och .NET - Nybörjarfråga
Men om jag skapar en databas genom servern, var hamnar den då och hur blir pathen för att anropa den?Sv: MySQL och .NET - Nybörjarfråga
Alla poster följer med om du använder mysqldump.
<b>Men om jag skapar en databas genom servern, var hamnar den då och hur blir pathen för att anropa den?</b>
Den hamnar där du har konfigurerat MySQL att skapa sina databaser. Vart det är behöver du inte bry dej om när du ansluter till servern. Du anger namnet på den databasen du vill använda så löser servern resten.
/JohanSv: MySQL och .NET - Nybörjarfråga
När man använder mysqldump kan man välja för vad SQL-satser skall skapas: databasen, tabeller, innehåll. Läs manualen för mysqldump och dumpa det du behöver.
<b>Men om jag skapar en databas genom servern, var hamnar den då och hur blir pathen för att anropa den?</b>
Den skapade filen skall importeras till MySQL, vilket innebär att alla SQL-satser i det körs så att tabeller skapas och innehåll/data läggs in. Förhoppningsvis finns ett verktyg för detta på webbhotellet.