Hej, jag har en kolum, och vi säger att den innehåller en massa olika ord. Borde inte vara svårare än: <b>Borde inte vara svårare än:</b> Lite mer träffsäkert borde vara: Som jag läser frågan så verkar det som om varje rad i kolumnen innehåller ett ord inte en mening. Daniel, MySQL gör normalt strängjämförelser "case insensitive". Så om databasen är konfigurerad att hantera svenska tecken korrekt, behövs inte lower(). Beroende på vad du har som anropar din databas (då jag utgår från att användarna inte själva skriver SQL-satser mot den...), så kan du hämta ut informationen så som killarna föreslår med hjälp av LIKE '%ö%', för att sedan få ut alla enskilda ord borde du kunna använda regexp på ditt resultat om du bara är intresserad av de enskilda orden, uppe i det övergripande programmet. Hitta alla poster som innehåller ett visst tecken i en kolum! SQL Sats sökes
Då vill jag att när man gör en sökning på "ö" då ska den lista alla ord som innehåller ö.
ön
ögon
storögd
osv osv osv
Hur sjutton ser SQL Satsen ut för det här?
Det är MySQL jag körSv: Hitta alla poster som innehåller ett visst tecken i en kolum! SQL Sats sökes
<code>
SELECT kolumn FROM tabell WHERE kolumn LIKE "%ö%"
</code>Sv:Hitta alla poster som innehåller ett visst tecken i en kolum! SQL Sats sökes
Det där löser inte det frågeställaren eftersöker om jag förstår frågan rätt. Om en post innehåller "Du tittar storögt på en liten ö" så kommer ditt svar att returnera hela posten medans det rätta svaret skall var att det som returneras är "storögt" och "ö". Hade det varit i SQL server så hade man kunnat fixa en lösning med en SP och Charindex, substring osv om man hade lagt lite tid på det.Sv:Hitta alla poster som innehåller ett visst tecken i en kolum! SQL Sats sökes
<code>
SELECT kolumn FROM tabell WHERE lower(kolumn) LIKE "%ö%"
</code>Sv: Hitta alla poster som innehåller ett visst tecken i en kolum! SQL Sats sökes
<b>jag har en kolum, och vi säger att den innehåller en massa olika ord</b>Sv: Hitta alla poster som innehåller ett visst tecken i en kolum! SQL Sats sökes
Sv:Hitta alla poster som innehåller ett visst tecken i en kolum! SQL Sats sökes
/Emma