queryShowWork = "Select * From work Where wo_wc_id = "&rstRecSet("wc_id")&" Order By wo_title" Du borde kunna uppnå det du är ute efter med en INNER JOIN det funkade men nu skriver den tex "Butikschef" 33 gånger om det finns 33 annonser som avser butikchefsyrken. knepade lite och kom fram till detta: Kanske fungerar det bättre med: Ok.. men om Skriv ut alla kolumner i SELECT-satsen som ska visas och sätt DISTINCT på den kolumnen som gör att det visas 33 gånger.Hjälp med SQL-fråga
denna sql listar alla jobb som ingår under respektive jobbkategori (wc_id).
Jag har även en tabell som heter ad som lagrar alla annonser på min sida. I den finns det ett fält som heter ad.ad_wo_id där id:t på yrket lagras. denna tabell har givetvis en relation till tabellen work.
nu vill jag göra så att min sql sats bara listar de jobben som det finns tillhörande annonser till dvs bara lista de yrken som har sitt id i ad.ad_wo_id, hur skriver jag då?Sv: Hjälp med SQL-fråga
queryShowWork = "SELECT * FROM work INNER JOIN ad ON ad_wo_id=wo_wc_id WHERE wo_wc_id="&rstRecSet("wc_id")&" ORDER BY wo_title"
Sv:Hjälp med SQL-fråga
jag vill bara att alla yrken som har en annons ska kunna visasSv: Hjälp med SQL-fråga
<code>queryShowWork = "SELECT wo_id,ad_active,MIN(TRIM(wo_title)) AS first_wo_title FROM work INNER JOIN ad ON ad_wo_id = wo_id WHERE ad_active = 1 AND wo_wc_id="&rstRecSet("wc_id")&" GROUP BY wo_id ORDER BY first_wo_title"
</code>
är det bästa/smartaste sättet att lösa det på?Sv:Hjälp med SQL-fråga
<code>
queryShowWork = "SELECT DISTINCT work.* FROM work LEFT JOIN ad ON ad_wo_id=wo_wc_id WHERE wo_wc_id="&rstRecSet("wc_id")&" ORDER BY wo_title"
</code>Sv:Hjälp med SQL-fråga
<code>
queryShowWork = "SELECT * FROM work INNER JOIN ad ON ad_wo_id=wo_wc_id WHERE wo_wc_id="&rstRecSet("wc_id")&" ORDER BY wo_title"
</code> gav t.ex 33 av samma, borde
<code>
queryShowWork = "SELECT DISTINCT * FROM work INNER JOIN ad ON ad_wo_id=wo_wc_id WHERE wo_wc_id="&rstRecSet("wc_id")&" ORDER BY wo_title"
</code>endast ge unika förekomster. Sv: Hjälp med SQL-fråga