Någon som kan SQL så pass att ni vågar ge er på denna? (Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga' OR Instruktion.Rubrik1 LIKE 'Fråga %' OR Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga %') Nej.Hur förenklar man denna SQL?
(Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga' OR Instruktion.Rubrik1 LIKE 'Fråga %' OR Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga %') AND Instruktion.Rubrik = 5 " & _
"OR (Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga2' OR Instruktion.Rubrik1 LIKE 'Fråga2 %' OR Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga2 %') AND Instruktion.Rubrik = 5 " & _
"OR (Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga3' OR Instruktion.Rubrik1 LIKE 'Fråga3 %' OR Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga3 %') AND Instruktion.Rubrik = 5 " & _
"OR (Instruktion.Instruktion LIKE '% Fråga' OR Instruktion.Instruktion LIKE 'Fråga %' OR Instruktion.Instruktion LIKE '% Fråga %') AND Instruktion.Rubrik = 5 " & _
"OR (Instruktion.Instruktion LIKE '% Fråga2' OR Instruktion.Instruktion LIKE 'Fråga2 %' OR Instruktion.Instruktion LIKE '% Fråga2 %') AND Instruktion.Rubrik = 5 " & _
"OR (Instruktion.Instruktion LIKE '% Fråga3' OR Instruktion.Instruktion LIKE 'Fråga3 %' OR Instruktion.Instruktion LIKE '% Fråga3 %') AND Instruktion.Rubrik = 5
//DanneSv: Hur förenklar man denna SQL?
måste ju bli samma sak som:
(Instruktion.Rubrik1 LIKE '% Fråga %' )
Den täcker ju in de 2 andra varianterna.
/P-ESv:Hur förenklar man denna SQL?
Ex:
1.
Instruktion.Rubrik1 LIKE '% FRÅGA':
Resultat: "är min FRÅGA"
2
Instruktion.Rubrik1 LIKE '%FRÅGA %':
Resultat: "FRÅGA är min"
3.
Instruktion.Rubrik1 LIKE '% FRÅGA %':
Resultat: "Min FRÅGA är"
Jag vill inte få:
Resultat: "är min FRÅGAkonstig" eller "Min FRÅGAlon är"
Med bara alt. 3 så får jag inte tillbaka alt 1 + 2 från databasen.
//Danne