Har nu denna kod Du måste ha nyckel resp främmande nyckel när du gör en join. De sak dessutom vara av samma typ. Tack för ditt svar. Då borde: Ska testa imorgon, har inte databasen hemma, glömde ta med mig den :D Tack det gick perfekt.Filtera i en SQL sats
<code>
$sql = mysql_query("SELECT rapport_anmalan.idnr AS rapport_anmalan_idnr, rapport_anmalan.sal, rapport_anmalan.utrustning, rapport_anmalan.lost, rapport_omrade.id, rapport_omrade.salnr, rapport_utrustning.idNr AS rapport_utrustning_idNr, rapport_utrustning.utrust, rapport_anmalan.tiden AS rapport_anmalan_tiden
FROM rapport_utrustning
INNER JOIN (
rapport_omrade
INNER JOIN rapport_anmalan ON rapport_omrade.id = rapport_anmalan.sal
) ON rapport_utrustning.idNr = rapport_anmalan.utrustning
WHERE rapport_anmalan.utrustning LIKE 'AV%' ORDER by rapport_anmalan_tiden DESC");
</code>
Jag försöker filtera så den bara visa utrustning som börjar på AV men den visar inget.
Tror det kan vara med att rapport_anmalan.utrustning har idsiffra (Jag har namnet i rapport_utrustning.idnr med en unik siffra)
Någon som har en lösning?
När jag skriver ut utrustningens namn så använder jag "utrust" men har försökt med den med med samma resultatSv: Filtera i en SQL sats
Vad jag får ut av din fråga så innehåller 'rapport_anmalan.utrustning' en text (Du söker efter AV i den). Men 'rapport_utrustning.idNr' låter som om det är ett idnr.
Så nedanstående del av din JOIN
'ON rapport_utrustning.idNr = rapport_anmalan.utrustning'
borde var nåt som
'ON rapport_utrustning.idNr = rapport_anmalan.uIdNr' (Där uIdNr = främmande nyckel för rapport_utrustning.idNr).
Om nu inte ditt idNr innehåller textdelen 'AV' i förekommande fall.Sv:Filtera i en SQL sats
Följande innerhåller i varje tabell
rapport_utrustning (Utrustningen)
idnr = Unik räknare
id = Rummets unika nummer (exempelvis 1, 2)
utrust = Namnet på utrustningen (exempelvis Dator1, AV-Projektor)
rapport_omrade (Område)
id = Unikt räknare
Salnr = Salnummer där sakerna står (exemelvis sal1, sal2)
rapport_anmalan (Själva anmälan)
idnr = Unikt räknare
Sal = Salnummer (exempelvis 1, 2)
utrustning = utrustningens idnr (exempelvis 1, 2)
.......
Finns mer men det har inte med något med det andra tabellerna att göra.
Jag har fått allt fungerar perfekt tills jag skulle lägga in ett "filter" med LIKE.
Har försökt lite men samma resultat.Sv: Filtera i en SQL sats
WHERE rapport_utrustning.utrust LIKE 'AV%' ORDER by rapport_anmalan_tiden DESC");
fungera.Sv:Filtera i en SQL sats
Fast jag tror jag har testat det medSv: Filtera i en SQL sats
Det verkar vara det rätta men jag återkommer med det slutliga svaret.