Kryptisk rubrik eller hur? Kom inte på någon bättre. Byt ut INNER JOIN mot RIGHT JOIN. Då får du med alla från högra tabellen även om det inte finns någon matchande rad i den vänstra tabellen. Det fungerade. Tack! Jag vet inte om om det funkar i myssql men i SQL-server kan du använda ISNULL-funktionen. I MySQL heter funktionen IFNULL och används på samma sätt. Men frågan är om det inte vore bättre med Alternativ lösning: KAn du tala om vad det är för beräkning du vill utföra? Den alternativa lösningen fungerar (med små modifieringar) i MySQL 4.1 och senare. @Per, Jag tackar för alla svar... Detta funkar i mysql. Detta funkar i mysql.Räkna med värden som inte finns
I alla fall, jag trodde att jag behärskade SQL hyfsat bra men har kört fast på en sak.
Jag har två tabeller och jag vill göra en beräkning på det som finns i tabellen. Tabellerna ser ut så här (Obs: I den riktiga databasen så finns det fler tabeller och tabellerna är större än så här, jag bara förenklar det hela nu när jag ställer frågan):
ANSTALLDA
AnstNr
Namn
SALJ
SaljNr
AnstNr
Belopp
Säg nu, väldigt förenklat, att tabellerna innehåller följande data:
ANSTÄLLDA
1 Arne
2 Bertil
SALJ
1 1 100
2 1 200
Nu skulle jag med en SQL-sats vilja summera alla anställdas försäljning och det i sig är ju inte så svårt. Men i och med att anställd nummer 2 inte har någon försäljning så visas inte denna person när jag kör min SQL-sats.
SQL-satsen ser ut så här:
SELECT
ANSTALLD.ANSTNAMN,
SUM(SALJ.SALJ) AS SUMMA
FROM
SALJ
INNER JOIN ANSTALLD ON (SALJ.ANSTNR = ANSTALLD.ANSTNR)
GROUP BY
ANSTALLD.ANSTNAMN
Det jag får fram när jag kör den är
Arne 300
Vad jag nu vill, och som jag inte får till, är att jag även vill ha med Bertil, även om han inte har någon försäljning. Jag vill att det skall se ut så här efter att jag har kört SQL-satsen.
Arne 300
Bertil
Hur gör man detta? Med en sub-fråga eller vad? Har försökt att få till det men inget fungerar.
Tacksam för tips och hjälp.Sv: Räkna med värden som inte finns
Sv:Räkna med värden som inte finns
Fast jag inser nu att jag missade en sak i min fråga (beklagar det). Det skall ske en beräkning i SELECT satsen också. Exempelvis: 1000 - SUM(SALJ.SALJ) AS SUMMA
Då fungerade inte din lösning tyvärr, även om den gav svar på den felaktiga fråga jag ställde.
Sorry om jag krånglar till det.Sv: Räkna med värden som inte finns
Detta funkar i SQL-server
SELECT ANSTALLDA.Namn, ISNULL(SUM(SALJ.Belopp), 0) AS Summa
FROM SALJ RIGHT OUTER JOIN
ANSTALLDA ON SALJ.AnstNr = ANSTALLDA.AnstNr
GROUP BY ANSTALLDA.NamnSv:Räkna med värden som inte finns
SUM(IFNULL(Salj.Belopp, 0)) AS Summa
i stället för det Jan Bulér föreslog. Det skulle kunna bli skillnad i vissa fall.Sv: Räkna med värden som inte finns
SELECT ANSTALLDA.AnstNr, ANSTALLDA.Namn, Försäljning.TotaltBelopp
FROM ANSTALLDA LEFT OUTER JOIN
(SELECT SALJ.AnstNr, SUM(SALJ.Belopp) AS TotaltBelopp
FROM SALJ
GROUP BY SALJ.AnstNr) AS Försäljning
Sv: Räkna med värden som inte finns
Är det att försäljningssiffrorna är Null det som strular?
Aretmetiska operatorer på Null resulterar i null:
1000 - Null = NullSv:Räkna med värden som inte finns
Sv: Räkna med värden som inte finns
Jag har jag provat med både din och min variant i SQL-Server med samma resultat det vore intressant att få veta vad det kan bli för skillnad i vissa fall.Sv: Räkna med värden som inte finns
Fick inget att fungera dock så jag har börjat skissa om hela databasen för att få en bättre struktur och förhoppningsvis lite lättare SQL-satser så småningom.
Tack igen.Sv:Räkna med värden som inte finns
(Bytt Right Join mot Left Join, mysql stödjer tydligen inte right join)
Har testat i mysql och både
SELECT ANSTALLDA . Namn , IFNULL ( SUM ( SALJ . Belopp ) , 0 ) AS Summa
FROM ANSTALLDA
LEFT JOIN SALJ ON ANSTALLDA . AnstNr = SALJ . AnstNr
GROUP BY ANSTALLDA . Namn
och
SELECT ANSTALLDA . Namn , SUM ( IFNULL ( SALJ . Belopp , 0 ) ) AS Summa
FROM ANSTALLDA
fungerarSv:Räkna med värden som inte finns
(Bytt Right Join mot Left Join, mysql stödjer tydligen inte right join)
Har testat i mysql och både
SELECT ANSTALLDA . Namn , IFNULL ( SUM ( SALJ . Belopp ) , 0 ) AS Summa
FROM ANSTALLDA
och
SELECT ANSTALLDA . Namn , SUM ( IFNULL ( SALJ . Belopp , 0 ) ) AS Summa
FROM ANSTALLDA
fungerar