Vet att jag borde veta med nu äre hjärnblödning på hög nivå ... Du bör ange vilka fält du infogar i en SQL INSERT fråga. På så sätt fungerar frågan om tabellstrukturen förändras, t.ex. en ny kolumn tillkommer. Mmmm .. vet om det där med att ange fält och måste erkänna att jag slarvar en del där ... Litet exempel på parameter. Intet testat. Men du förstår principen: Tack för ett tydligt exempel kopplad till min struktur ...Detta kommaproblem ...
Har 2 mysql tabeller där båda har fält som heter "antal_bestallt" och har formatet Decimal 10,2
När jag nu hämtar upp från den ena via en READER som jag sedan lägger in via ett INSERT i den andra får jag formatfel på värdet, trotts att dom kommer från exakt samma fälttyp.
Kodexempel ...
<code>
myC = New MySqlCommand("SELECT * FROM lager_bestallt_rad WHERE best_id = " & CInt(lvwBestallning.SelectedItems.Item(0).Text), conKD)
myR = myC.ExecuteReader
Do While myR.Read
myC2 = New MySqlCommand("INSERT INTO lager_bestallt_rad VALUES(0," & myR("best_id") & ",'" & myR("art_id") & "','" & _
myR("antal_bestallt") & "')", conKDhistorik)
myC2.ExecuteNonQuery()
Loop
</code>Sv: Detta kommaproblem ...
Använde parametrar så slipper du problem med konvertering.Sv:Detta kommaproblem ...
Vore tacksam om du utvecklar detta med parametrar ...."Använda parametrar", vad innebär det ?Sv: Detta kommaproblem ...
myC2 = New MySqlCommand("INSERT INTO lager_bestallt_rad VALUES(0, ?, ?, ?)", conKDhistorik)
Dim BestIdParameter As MySqlParameter = myC2.Parameters.Add("", MySqlDbType.Int32)
Dim ArtIdParameter As MySqlParameter = myC2.Parameters.Add("", MySqlDbType.Int32)
Dim AntalBestalltParameter As MySqlParameter = myC2.Parameters.Add("", MySqlDbType.Decimal)
myC = New MySqlCommand("SELECT * FROM lager_bestallt_rad WHERE best_id = ?", conKD)
myC.Parameters.Add(CInt(lvwBestallning.SelectedItems.Item(0).Text))
myR = myC.ExecuteReader
Do While myR.Read
BestIdParameter.Value = myR("best_id")
ArtIdParameter.Value = myR("art_id")
AntalBestalltParameter.Value = myR("antal_bestallt")
myC2.ExecuteNonQuery()
Loop
Sv:Detta kommaproblem ...
Hade faktiskt ingen koll på detta sätt att jobba men eliminerar detta problem med formaten så ska jag jobba vidare på den tekniken ...